dnes je 29.4.2024

Input:

Silniční daň aneb na co dát pozor při plnění povinností na rok 2023 a co nového v roce 2024

14.12.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

2023.25.2
Silniční daň aneb na co dát pozor při plnění povinností na rok 2023 a co nového v roce 2024

Ing. Petr Koubovský

VYŠLO V ČÍSLE 25/2023

Cílem tohoto příspěvku je seznámit jeho čtenáře s novinkami v oblasti silniční daně, a to zejména s ohledem na plnění povinností daňových poplatníků na zdaňovací období roku 2023, ale i výhledy a změny, které přináší konsolidační balíček pro zdaňovací období roku 2024

Osobně si myslím, že po dlouhá léta se silniční daň těšila snad i větší pozornosti než ostatní majetkové daně. Až covidová pandemie a nyní konsolidační ozdravný balíček poměry mění, anebo nikoliv?

1. Exkurz do nedávné minulosti až po současnost

V polovině roku 2022, konkrétně dne 8. 6. 2022, došlo k vyhlášení zásadní novely zákona o dani silniční č. 142/2022 Sb., která se zpětně uplatnila i pro celý rok 2022.

Nejvýznamnější změnou bylo zrušení povinnosti platit silniční daň a podávat přiznání pro většinu vozidel, např. pro osobní vozidla, vozidla kategorie N1, autobusy a další, které v zásadě trvá až do dnes, ale nepředbíhejme, hezky pěkně popořádku...

Změny pro zdaňovací období roku 2022

Zásadní konstrukční změny v této dani tkví v definování předmětu silniční daně.

Od zdaňovacího období roku 2022 jsou to totiž jen vozidla kategorie N2 a N3 a jejich přípojná vozidla kategorie O3 nebo O4, a to pouze pokud jsou registrovaná v registru silničních vozidel České republiky. Z praktického hlediska silniční dani podléhají již jen nákladní motorová vozidla s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny a přípojná vozidla s maximální hmotností převyšující 3,5 tuny. Naopak předmětem silniční daně nejsou návěsy – vozidla kategorie O s kódem druhu karoserie DA, které jsou dohledatelné ve velkém technickém průkazu vozidla (kategorie vozidla a druh karoserie). Předmětem silniční daně tedy například nejsou osobní automobily a autobusy kategorie M nebo nákladní automobily do 3,5 tuny kategorie N1.

Příklad
Druh vozidla   Zdaňovací období roku 2021   Zdaňovací období roku 2022  
osobní vůz do 3,5 tuny kategorie M1   je předmětem   není předmětem daně a neuvádí se v přiznání  
nákladní vůz do 3,5 tuny (dodávku) kategorie N1   je předmětem   není předmětem daně a neuvádí se v přiznání  
tahač návěsů kategorie N3 nad 12 tun druh karoserie BC   je předmětem   je předmětem daně a bude uveden v přiznání  
návěs O4 nad 12 tun druh karoserie DA – návěs   je předmětem   není předmětem daně a neuvádí se v přiznání  
nákladní vozidlo kategorie N2 s hmotností větší než 3,5 tuny, ale menší než 12 tun   je předmětem daně   je předmětem daně, nulová sazba daně, v přiznání neuvádí  
přípojné vozidlo kategorie O3 s hmotností větší než 3,5 tuny, ale menší než 12 tun   je předmětem daně   je předmětem daně, nulová sazba daně, v přiznání neuvádí  
nákladní vozidlo kategorie N3 s hmotností větší než 12 tun, které využívá výhradně k soukromým účelům a ve 2021 u něj uplatňoval snížení sazby daně o 48 % dle § 6 odst. 10 ZDSIL   je předmětem daně   ,e předmětem daně, uvádí se v daňovém přiznání; snížení sazby daně z důvodu použití pro soukromé účely již nelze uplatnit  

Další podstatnou změnou je identifikace poplatníka silniční daně, kterým je nově provozovatel zdanitelného vozidla zapsaný v registru silničních vozidel. Nadále jím již není zaměstnavatel, odpadá tedy v praxi jeden z nejvíce frekventovaných případu zdanění – použití soukromého vozidla kategorie M1 nebo N1 zaměstnancem pro pracovní cesty.

Sazba daně je nově odvislá od kategorie vozidla, druhu karoserie, počtu náprav a největší povolené hmotnosti v tunách a je uvedena v Příloze k zákonu, nikoliv v něm samotném. Stáří vozidla nemá na výši daně vliv. Nákladní vozidla kategorie N a přípojná vozidla kategorie O s největší povolenou hmotností pod 12 tun mají sazbu daně nulovou.

Původní úprava zákona o dani silniční (před 1. 1. 2022) upravovala i oblast zaokrouhlování, kdy se vypočítaná daň za jednotlivé zdanitelné vozidlo zaokrouhlovala na celé koruny nahoru.

V rámci výše uvedené novely došlo také ke zrušení ustanovení o zaokrouhlování, a proto se v tomto ohledu postupuje v souladu s § 146 DŘ, daňového řádu, tj. že výpočet na základě daňové sazby, koeficientů, ukazatelů a výsledek přepočtu měny se provádí s přesností na dvě desetinná místa a zaokrouhlování ve dvou nebo více stupních je nepřípustné. Konečná daň se pak zaokrouhluje na celé koruny nahoru.

Změny pro zdaňovací období roku 2023

Od 1. ledna 2023 nepodléhají silniční dani pro podnikání užívané osobní automobily, autobusy ani nákladní auta do 12 tun. Předmětem daně, a tedy zdanitelné, zůstává užívání vozidel typů nákladní auta N s druhem karoserie BA nebo BB, tahače návěsů a silniční tahače a přívěsy.

U těchto vozidel jsou sníženy daňové roční sazby podle směrnice Euro-viněta a za zjednodušující lze považovat také zrušení evidence první registrace vozidla a následného výpočtu snížené sazby daně.

Změny pro zdaňovací období roku 2024

Konsolidační balíček, jehož účinnost je dána k 1.1.2024, sice obsahuje změny zákona o dani silniční, nicméně prakticky je jedinou podstatnou změnou placení daně v případě změny poplatníka.

Pro rok 2023 je stanoveno, že za měsíc převodu vozidla platí poměrnou část (1/12) daně jak převodce, tak nabyvatel. S účinností od roku 2024 již převodce poměrnou část za měsíc převodu platit nebude.

I nadále tedy platí, že předmětem, a tedy silční dani podléhají pouze automobily kategorie N2 a N3 (druh karoserie BA, BB, BC a BD) a jejich přípojná vozidla kategorie O3 a O4 (kromě druhu karoserie DA), pokud jsou registrována v

Nahrávám...
Nahrávám...