dnes je 25.9.2025

Input:

E-shop - 10 upozornění na nejčastější daňové přešlapy

22.9.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 3 minuty

2025.19.3
E-shop – 10 upozornění na nejčastější daňové přešlapy

Jan Tecl, Jan Hamáček, EKP.cz

Online podnikání má svá specifika, bez ohledu na to, zda prodáváte zboží, digitální produkty nebo poskytujete služby. Tyto okolnosti mohou být pro e-shopy častým zdrojem chyb, které podnikatele později stojí čas, peníze a zbytečné komplikace s úřady. Tento článek upozorňuje na deset častých daňových přešlapů, se kterými se e-shopy potýkají.

Pozdní registrace k DPH

Jednou z častých chyb u e-shopů je opomenutí včasné registrace k dani z přidané hodnoty. Povinnost registrace vzniká překročením zákonného limitu obratu 2 miliony korun za kalendářní rok. Od 1.1.2025 se daňový subjekt stává plátcem DPH od prvního dne kalendářního roku následujícího po roce, ve kterém byl stanovený limit překročen. Současně byl stanoven další limit ve výši 2 536 500 Kč. V případě, že dojde k překročení limitu obratu, stane se daňový subjekt plátcem následující den po překročení tohoto obratu.

OSS režim

Pro e-shopy, které prodávají zboží nebo digitální služby koncovým zákazníkům v rámci EU, je vytvořen režim One Stop Shop (OSS). Ten umožňuje odvádět DPH z přeshraničních prodejů koncovým spotřebitelům jednoduše prostřednictvím jednoho daňového přiznání v jednom členském státě. Častou chybou je, že v případě překročení limitu 10 000 eur, se e-shopy nepřihlásí do režimu OSS a následně nesprávně odvádí DPH, případně ho neodvádějí vůbec.

Chybná sazba DPH

Další častou daňovou chybou je uplatnění nesprávné sazby DPH. Podnikatelé mohou zařadit zboží nebo službu do nesprávné sazby. V takovém případě je nutné opravit původní doklady o správnou sazbu daně.

Chyby v DPH při prodeji mimo EU

Vývoz zboží mimo EU může být při splnění zákonných podmínek osvobozen od DPH, ale je nutné toto osvobození správně doložit. V opačném případě hrozí doměření DPH. U poskytování služeb mimo EU je nutné správně určit místo plnění. To se určí v závislosti na koncovém zákazníkovi. V takovém případě je rozhodující, zda je koncovým zákazníkem firma (B2B), nebo spotřebitel (B2C).

Nesprávné uplatňování nákladů

Zařazování výdajů do daňově

Nahrávám...
Nahrávám...