dnes je 30.4.2024

Input:

č. 4271/2022 Sb. NSS, Řízení před soudem: aktivní legitimace rodičů žáků, škol a obcí k podání návrhu na zrušení mimořádných opatření

č. 4271/2022 Sb. NSS
Řízení před soudem: aktivní legitimace rodičů žáků, škol a obcí k podání návrhu na zrušení mimořádných opatření
Ochrana veřejného zdraví: plošné uzavření či omezení mateřských a základních škol; vymezení konkrétních skupin fyzických osob podezřelých z nákazy
k § 101a soudního řádu správního ve znění zákonů č. 127/2005 Sb. a č. 303/2011 Sb.
k čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod
k § 2 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
k § 35 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
k § 16 odst. 3 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
k § 69 odst. 1 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění zákonů č. 274/2003 Sb., č. 375/2011 Sb. a č. 267/2015 Sb. (v textu jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“)
I. Rodiče žáků mateřských a základních škol nemají samostatnou aktivní legitimaci (§ 101a odst. 1 s. ř. s.) k napadení mimořádných opatření omezujících provoz mateřských a základních škol, která zasahují do výkonu práva jejich dětí na vzdělání (čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod).
II. Smyslem existence školy (zde školy mateřské a základní) je poskytovat žákům vzdělání jako veřejnou službu ve smyslu § 2 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Pokud státní moc vydá opatření obecné povahy, jímž plošně znemožní školám poskytovat vzdělání nebo jim pro to stanoví zásadně omezující podmínky, mohou se školy proti tomu bránit u soudu návrhem na zrušení takového opatření (§ 101a s. ř. s.). K podání takového návrhu je vedle škol legitimována i obec (zde městská část hlavního města Prahy), neboť omezující opatření přímo zasahuje do jejího práva pečovat o výchovu a vzdělávání na svém území, a podílet se tak na naplňování potřeb svých občanů (§ 35 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, a § 16 odst. 3 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze).
III. Ministerstvo zdravotnictví nemůže plošně uzavřít mateřské a základní školy či omezit jejich provoz na základě § 69 odst. 1 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Toto ustanovení se totiž týká konkrétních skupin fyzických osob podezřelých z nákazy, nikoli všech žáků bez rozlišení.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 2. 6. 2021, čj. 9 Ao 3/2021-41)
Prejudikatura: č. 1462/2008 Sb. NSS, č. 1910/2009 Sb. NSS, č. 2887/2013 Sb. NSS, č. 2943/2014 Sb. NSS, č. 2437/2011 Sb. NSS, č. 3422/2016 Sb. NSS, č. 3903/2019 Sb. NSS, č. 4006/2020 Sb. NSS, č. 4168/2021 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 99/2015 Sb. (sp. zn. Pl. ÚS 16/14).
Věc: a) Městská část Praha 9, b) Základní škola Novoborská, c) Mateřská škola Kytlická, d) M. P., e) J. P., f) V. S. g) A. H. a h) E. Š. proti Ministerstvu zdravotnictví o návrzích na vyslovení nezákonnosti mimořádného opatření odpůrce.

Dne 21. 4. 2021 byl Nejvyššímu správnímu soudu doručen návrh navrhovatelů a) až g) na zrušení opatření obecné povahy Ministerstva zdravotnictví (dále též „ministerstvo“ nebo „odpůrce“)
Nahrávám...
Nahrávám...