3.2.7
Postihy za porušování předpisů o požární ochraně - pokuty právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám
Josef Černý
Hasičský záchranný sbor kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 250.000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnosti bez zvýšeného požárního nebezpečí nebo až 500.000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím, jestliže poruší povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně tím, že:
-
neoznačí místa a pracoviště příslušnými bezpečnostními značkami, příkazy, zákazy a pokyny ve vztahu k požární ochraně, včetně míst, na kterých se nachází věcné prostředky a požárně bezpečnostní zařízení (viz NV č. 375/2017 Sb., o vzhledu, umístění a provedení bezpečnostních značek a značení a zavedení signálů, verze č. 1 účinná od 27.11.2017),
-
neprovádí pravidelně kontrolu dodržování předpisů o požární ochraně a plnění příkazů, zákazů a pokynů týkajících se požární ochrany nebo neodstraňuje zjištěné závady,
-
nezabezpečí pravidelné školení svých zaměstnanců o požární ochraně a odbornou přípravu preventivních požárních hlídek nebo preventistů požární ochrany, jakož i odbornou přípravu v jednotkách požární ochrany a požárních hlídkách,
-
neumožní nebo ztěžuje výkon státního požárního dozoru,
-
nevyhotoví předepsanou dokumentaci požární ochrany nebo ji neudržuje v souladu se skutečným stavem anebo neplní podmínky požární bezpečnosti v ní stanovené,
-
nezabezpečí v potřebném množství a druzích požární technikou, věcné prostředky požární ochrany nebo požárně bezpečnostní zařízení nebo tyto neudržuje v provozuschopném stavu anebo u vyhrazené požární techniky, věcných prostředků požární ochrany nebo požárně bezpečnostních zařízení používá neschválené druhy,
-
neumožní vstup na nemovitost k provedení potřebných opatření v souvislosti se cvičením jednotek požární ochrany, ačkoliv tomu byla povinna podle rozhodnutí obce nebo hasičského záchranného sboru kraje,
-
neoznámí bez odkladu příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje vznik požáru při činnostech, které provozuje, nebo v prostorách, které vlastní nebo užívá,
-
nepodá písemnou zprávu o odstranění závad zjištěných při kontrole ve lhůtě stanovené orgánem vykonávajícím státní požární dozor,
-
nestanoví organizaci zabezpečení požární ochrany s ohledem na požární nebezpečí nebo prokazatelně nestanoví podmínky požární bezpečnosti podle § 6 odst. 1 písm. b) nebo § 6 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně,
-
nedodržuje stanovené podmínky požární bezpečnosti provozovaných činností, technologických postupů nebo zařízení anebo nezabezpečuje údržbu a opravy technických a technologických zařízení způsobem a ve lhůtách stanovených technickými podmínkami nebo výrobcem zařízení,
-
nestanoví požadavky na odbornou kvalifikaci osob podle § 6 odst. 1 písm. d) zákona o PO nebo nezabezpečí provádění prací, které by mohly vést ke vzniku požáru osobou s příslušnou kvalifikací,
-
používá neoprávněně barevné označení vozidel, lodí a letadel jednotek požární ochrany.
Hasičský záchranný sbor kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 500 000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která porušila povinnost vyplývající z předpisů o požární ochraně tím, že:
-
nevytváří podmínky pro hašení požárů a pro záchranné práce, neudržuje volné příjezdové komunikace a nástupní plochy pro požární techniku, únikové cesty a volný přístup k nouzovým východům, rozvodným zařízením elektrické energie, uzávěrům vody, plynu, topení a produktovodům, věcným prostředkům požární ochrany a ručnímu ovládání požárně bezpečnostních zařízení,
-
poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání, rozhodnutí o zákazu činnosti nebo rozhodnutí o zastavení provozu,
-
nezajistí plnění úkolů požární ochrany podle kategorie požárního nebezpečí osobami s odbornou způsobilostí nebo nezřídí preventivní požární hlídku,
-
nezřídí jednotku požární ochrany nebo ji smluvně nezabezpečí, ačkoli k tomu byla povinna,
-
nevybaví jednotku požární ochrany potřebnou požární technikou, věcnými prostředky požární ochrany a požárně bezpečnostními zařízeními anebo jednotku požární ochrany využívá k činnostem, které by mohly ohrozit její akceschopnost,
-
neplní opatření nebo lhůty stanovené posouzením požárního nebezpečí,
-
neprovede ve stanovené lhůtě opatření uložená k odstranění zjištěných nedostatků,
-
neposkytne na výzvu velitele zásahu nebo velitele jednotky požární ochrany obce potřebnou věcnou pomoc,
-
neumožní vstup na nemovitost k provedení potřebných opatření v souvislosti se zdoláváním požáru nebo prováděním záchranných prací,
-
nemá k dispozici požárně technické charakteristiky vyráběných, používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek a materiálů nutných ke stanovení preventivních opatření k ochraně života, zdraví a majetku,
-
nedodržuje návody a technické podmínky výrobce nebo obchodní organizace vztahující se k požární bezpečnosti,
-
neposkytne bezúplatně výrobky nebo vzorky k provedení požárně technické expertizy v rámci zjišťování příčin vzniku požáru,
-
vypaluje porosty nebo neoznámí spalování hořlavých látek na volném prostranství orgánu státního požárního dozoru, případně nestanoví opatření proti vzniku a šíření požáru,
-
neuvědomí písemně orgán státního požárního dozoru nebo nepostupuje podle jeho pokynu v případě změny charakteru nebo podmínek anebo rozsahu provozované činnosti, která je předmětem posouzení požárního nebezpečí,
-
nesplní lhůtu stanovenou orgánem státního požárního dozoru k odstranění nedostatků v předloženém posouzení požárního nebezpečí,
-
neudržuje zdroje vody pro hašení požárů v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky a čerpání vody k hašení požáru, neplní povinnosti k ochraně lesů v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru nebo povinnosti vlastníka,
-
při přepravě nebezpečných látek nemá k dispozici na místě s nákladem požárně technické charakteristiky přepravovaných látek nebo tyto neodpovídají vykazovanému přepravovanému nákladu.
Hasičský záchranný sbor kraje při výkonu státního požárního dozoru může uložit pokutu až do 1 000 000 Kč právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě provozující činnosti s vysokým požárním nebezpečím, jestliže poruší povinnosti vyplývající z předpisů o požární ochraně uvedené jako skutkové podstaty správních deliktů v § 76 odst. 1 a 2 zákona o PO. Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která zruší jednotku požární ochrany bez souhlasu hasičského záchranného sboru kraje, může hasičský záchranný sbor kraje uložit pokutu až 10 000 000 Kč.
Oprávněné osobě, která:
-
neprovede čištění nebo kontrolu spalinové cesty stanoveným způsobem, nebo
-
v rozporu s § 47 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně nepředá písemnou zprávu o provedeném čištění nebo kontrole spalinové cesty nebo ji předá po stanovené lhůtě, se uloží pokuta do 50 000 Kč.
Oprávněné osobě nebo reviznímu technikovi spalinových cest, který v rozporu s § 46 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně neoznámí zjištěné nedostatky příslušnému stavebnímu úřadu nebo orgánu státního požárního dozoru nebo je oznámí opožděně, se uloží pokuta do 50 000 Kč.
Reviznímu technikovi spalinových cest, který:
-
neprovede revizi spalinové cesty stanoveným způsobem, nebo
-
v rozporu s § 47 odst. 2 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně nepředá písemnou zprávu o revizi spalinové cesty nebo ji předá po stanovené lhůtě, se uloží pokuta do 50 000 Kč.
Vlastníkovi nebo provozovateli objektu, který je právnickou nebo podnikající fyzickou osobou a který provozuje spalinovou cestu v rozporu s tímto zákonem, se uloží pokuta do 100 000 Kč.
Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která provozuje činnost s vysokým požárním nebezpečím bez odsouhlaseného posouzení požárního nebezpečí nebo provede v rozporu s § 6a odst. 7 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně změnu, která má vliv na obsah schváleného posouzení požárního nebezpečí, se uloží pokuta až do výše 10 000 000 Kč.
Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která provozuje činnost s vysokým požárním nebezpečím nebo činnost se zvýšeným požárním nebezpečím, u které nejsou běžné podmínky pro zásah, bez odsouhlasení dokumentace zdolávání požárů nebo provede v rozporu s § 6b odst. 7 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně změnu, která má vliv na obsah schválené dokumentace zdolávání požárů, se uloží pokuta až do výše 10 000 000 Kč.
Pokutu podle § 76a a 76c zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (aktuální verze č. 18 účinná od 1.1.2018) ukládá hasičský záchranný sbor kraje. Při stanovení výše pokuty přihlíží zejména k závažnosti a době trvání protiprávního jednání.”
Řízení o uložení pokuty lze zahájit do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení povinnosti dozvěděl orgán vykonávající státní požární dozor, a musí být pravomocně skončeno do tří let od porušení povinnosti. Do této doby se nezapočítává doba, po kterou se pro tentýž skutek vedlo trestní řízení.
Přestupky
Přestupku na úseku požární ochrany se dopustí ten, kdo
-
poruší příkazy nebo zákazy týkající se požární ochrany na označených místech,
-
neumožní vstup na nemovitost při cvičení jednotky požární ochrany, ačkoliv je k tomu povinen podle rozhodnutí hasičského záchranného sboru kraje nebo obce,
-
neuposlechne nařízení velitele zásahu nebo velitele jednotky požární ochrany vydané podle § 88 odst. 1 písm. a) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně,
-
poruší zásady bezpečného provozu tepelných, elektrických, plynových a jiných spotřebičů a komínů,
-
neobstará nebo neudržuje v provozuschopném stavu věcné prostředky požární ochrany nebo požárně bezpečnostní zařízení, poškodí, zneužije nebo jiným způsobem znemožní použití věcných prostředků požární ochrany nebo požárně bezpečnostních zařízení,
-
vědomě bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany nebo zneužije linku tísňového volání,
-
nedodrží podmínky nebo návody vztahující se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností,
-
neumožní výkon státního požárního dozoru nebo ve stanovené lhůtě nesplní opatření uložená orgánem státního požárního dozoru,
-
neposkytne osobní nebo věcnou pomoc v souvislosti se zdoláváním požáru, ačkoli je k tomu povinen,
-
neumožní orgánu státního požárního dozoru provedení potřebných úkonů ke zjišťování příčiny vzniku požáru nebo bezúplatně neposkytne výrobky nebo vzorky k provedení požárně technické expertizy,
-
nedodrží předpisy o používání, skladování a manipulaci s hořlavými nebo požárně nebezpečnými látkami nebo nesprávným skladováním materiálu znemožní přístup k rozvodným zařízením elektrické energie a uzávěrům plynu, vody a topení,
-
nedodrží zásady požární bezpečnosti při používání otevřeného ohně nebo jiného zdroje zapálení,
-
nevytváří v prostorách ve svém vlastnictví nebo užívání podmínky pro rychlé zdolávání požáru a pro provádění záchranných prací nebo neumožní jednotce požární ochrany vstup na nemovitost při zdolávání požáru nebo provádění záchranných prací anebo jinak ztíží provedení opatření nutných ke zdolávání požáru nebo při provádění záchranných prací,
-
poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání nebo rozhodnutí o zákazu činnosti anebo rozhodnutí o zastavení provozu,
-
provádí práce, které mohou vést ke vzniku požáru, ačkoli nemá odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací zvláštními právními předpisy,
-
zanedbá z hlediska požární ochrany dohled nad osobami, které nemohou posoudit následky svého jednání,
-
způsobí svým jednáním požár, nejde-li o trestný čin,
-
vypaluje porosty,
-
neoznámí bezodkladně místně příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje požár v objektech a jiných místech, které vlastní nebo užívá,
-
omezí nebo znemožní použití označených nástupních ploch pro požární techniku,
-
používá neoprávněně barevné označení vozidel, lodí a letadel jednotek požární ochrany,
-
neudržuje zdroje vody pro hašení požárů v takovém stavu, aby bylo umožněno použití požární techniky k hašení požáru, neplní povinnosti k ochraně lesů před požáry podle § 7 odst. 2 nebo neplní povinnosti vlastníka podle § 2 odst. 2, nebo zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně
-
kdo provozuje spalinovou cestu v rozporu se zákonem o PO.
Za přestupek podle odstavce § 78 odst. 1 1 písm. a) až d) a aa) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů lze uložit pokutu do 10 000 Kč, za přestupek podle odstavce § 78 odst. 1 písm. e) až l) pokutu do 20 000 Kč a za přestupek podle § 78 odst. odstavce 1 písm. m) až z) pokutu do 25 000 Kč.
Poznámky autora
Není-li v zákoně č. 133/1985 Sb., o požární ochraně stanoveno jinak, platí o přestupcích a jejich projednávání obecné předpisy, viz zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění zákona č. 183/2017 Sb. Jinak vyjádřeno: skutkové podstaty přestupků jsou součástí zvláštního předpisu, viz zákon o požární ochraně a postup jejich projednávání, resp. řízení o nich v obecném právním předpisu, viz výše. Dále na doplnění uvádím, že přestupku se může dopustit nejen fyzická osoba (občan), ale i právnická osoba, viz §§ 20 a 21 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění zákona č. 183/2017 Sb.
Pokutu za přestupek podle § 78 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ukládá hasičský záchranný sbor kraje.
Z hlediska ZDP:
Z hlediska ZDP se k výše uvedenému vztahují dvě ustanovení zákona, a to § 24 odst. 2 písm. m), zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění účinném od 1.1.2020 (verze č. 125) podle něhož jsou daňově uznatelnými výdaji (náklady) také výdaje (náklady) vynaložené na zabezpečení požární ochrany (podle zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů) a ustanovení § 24 odst. 2 písm. p), uvedeného zákona podle něhož jsou dále daňově uznatelné výdaje (náklady), k jejichž úhradě je poplatník povinen podle zvláštních předpisů.
Požární ochrana a požární bezpečnost staveb:
Na základě zmocnění obsaženého v § 24 odst. 3 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů vydalo Ministerstvo vnitra ČR vyhlášku č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb. (dále jen „vyhláška”). Vyhláška nabyla účinnosti 1. července 2008 a novelizována v roce 2011 a v tomto znění je v účinnosti od 12.9.2011 /novelizovaná/. Vyhláška stanoví jednotné technické podmínky požární ochrany při navrhování, výstavbě a užívaní staveb.
Poznámka autora: do vydání vyhlášky byla tato oblast upravena v různých právních předpisech zejména vyhlášce MMR č. 137/1998 Sb., o obecných technických podmínkách staveb, která však byla v roce 2009 zrušena a nová vyhláška MMR č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, ve znění vyhlášky 20/2012 Sb. již problematiku požární bezpečnosti staveb neřeší, resp. řeší jen jako související /viz také na jiném místě tohoto textu/. V době zpracování této aktualizace byla připravována další novela stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, verze č. 24 účinná od 1.9.2018 do 31.1. 2020, další verze potom od 1.2. 2020 do 31.12. 2021). Tato připravovaná novela (již ukončeno připomínkové řízení k paragrafovanému znění) by měl v části II. novelizovat zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, to je jeho 18. verzi, viz dále.
Vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb, ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb. byla vydána v souladu se směrnicí Evropského parlamentu a Rady (EU¨) č. 2015/1535 ze dne 9. 9. 2015 o postupu při poskytování informací v oblasti technických předpisů a předpisů pro služby informační společnosti (kodifikované znění). Jsou také respektovány a zapracovány rozhodnutí Komise, týkající se požární bezpečnosti staveb.
Technické podmínky požární ochrany staveb musí být podle vyhlášky dodrženy po celou dobu stanovené nebo předpokládané životnosti stavby. Ve vyhlášce jsou také řešeny technické podmínky požární ochrany při stavebních úpravách, udržovacích pracích, změnách dokončených staveb a zařízení staveniště. Kromě obecných technických podmínek požární ochrany staveb vyhláška obsahuje zvláštní podmínky pro vybrané druhy staveb jako například rodinné a bytové domy, stavby ubytovacích, zdravotnických, sociálních, školských zařízení a dále staveb zemědělských, pro výrobu a skladování, stavby památkové chráněné apod.
V tomto textu se nebudu zabývat navrhováním (projektováním) a prováděním (výstavbou) staveb, ale jejich užíváním, a to zejména z toho důvodu, že vyhláška nově požaduje jisté úpravy těchto staveb, jejich částí nebo prostor, anebo upřesňuje způsob jejich užívání. Požadované úpravy u staveb, u kterých bylo zahájeno užívání před nabytím účinnosti vyhlášky, měly být podle § 31 odst. 1 provedeny do 6 měsíců.
Úpravy jsou obsahem § 30 a jedná se o následující požadavky:
-
při užívání stavby musí být zachována úroveň požární ochrany vyplývající z technických podmínek požární ochrany staveb, podle kterých byla stavba navržena, provedena a bylo zahájeno její užívání,
-
při úpravě interiéru stavby nepodléhající řízení podle zvláštního právního předpisu musí být postupováno v souladu s podmínkami uvedenými v příloze č. 6 a v českých technických normách uvedených v příloze č. 1 části 1 bodech 1, 2 a 5 vyhlášky 23/2008 Sb., v platném znění (verze č. 2 účinná od 27.9.2011),
-
v prostoru chráněné únikové cesty nesmí množství hořlavých látek překročit rozsah uvedený v příloze č. 6 vyhlášky 23/2008 Sb., v platném znění, Při umístění materiálu nebo zařizovacího předmětu v nechráněné nebo částečně chráněné únikové cestě musí být zajištěna možnost úplného otevření křídel dveří. Současně nesmí být ohrožena volná průchodnost únikových cest. V podrobnostech se použije příloha č. 6 část A vyhlášky 23/2008 Sb., v platném znění,
-
při užívání prostoru s výskytem hořlavé kapaliny se postupuje podle podmínek uvedených v příloze č. 7 a podle podmínek stanovených v české technické normě uvedené v příloze č. 1 části 1 bodu 10 vyhlášky 23/2008 Sb., v platném znění
-
v ubytovací části stavby zařízení staveniště nesmí být umístěno tepelné zařízení a tepelná soustava se zkapalněnými uhlovodíkovými plyny včetně zásobních nádob,
-
technické zařízení ve stavbě, jehož náhlé odstavení nebo vypnutí by vyvolalo havárii, musí být zřetelně označeno štítkem obsahujícím informaci o určení zařízení a charakteristice nebezpečí,
-
v řadové, hromadné nebo vícepodlažní jednotlivé volně stojící, a nebo přistavěné garáži nesmí být umístěno motorové vozidlo pro přepravu hořlavých kapalin a hořlavých plynů,
-
v garáži nesmí být ukládány tlakové nádoby s hořlavými a hoření podporujícími plyny. V podzemní hromadné garáži, která není určena k parkování vozidel s pohonem na plynná paliva, se nesmí používat manipulační vozík s pohonem na plynné palivo, který nemá nádrž na toto palivo pevně zabudovanou,
-
není-li bezpečná vzdálenost tepelného zařízení vyrobeného před účinností této vyhlášky stanovena návodem výrobce, stanoví se tato vzdálenost podle přílohy č. 8 vyhlášky 23/2008 Sb., v platném znění.
Vzhledem k rozsahu příloh se jimi nelze v tomto materiálu blíže zabývat.
Zavádí se „Zvláštní státní požární dozor” (§ 85 zákona o zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně)
Zvláštní požární dozor vykonává v případě:
-
útvaru nebo zařízení bezpečnostního sboru příslušný bezpečnostní sbor,
-
vojenského objektu, vojenského útvaru, vojenského zařízení, vojenského záchranného útvaru nebo právnické osoby založené nebo zřízené Ministerstvem obrany Ministerstvo obrany,
-
objektu, zařízení, pracoviště nebo činnosti v podzemí náležející do působnosti orgánu státní báňské správy Český báňský úřad,
-
námořní lodě a civilního letadla Ministerstvo dopravy,
-
drážního vozidla nebo říčního plavidla Ministerstvo dopravy, s výjimkou zjišťování příčin vzniku požárů, nebo
-
objektu Ministerstva zahraničních věcí nacházejícího se mimo území České republiky Ministerstvo zahraničních věcí.
Zvláštní požární dozor se vykonává v rozsahu stanoveném v § 31 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně s výjimkou odstavce 1 písm. d) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně. Při zvláštním požárním dozoru se postupuje obdobně jako u státního požárního dozoru.
Orgán vykonávající zvláštní požární dozor rozhoduje o správních deliktech podle § 76 a 76c zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, zjištěných při výkonu tohoto dozoru u právnické nebo podnikající fyzické osoby, s výjimkou § 76 odst. 4 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně.
Před změnou vlastnictví nebo převodem práva hospodařit, kterými se přenese odpovědnost za výkon dozoru na státní požární dozor, oznámí orgán vykonávající zvláštní požární dozor tuto skutečnost příslušnému hasičskému záchrannému sboru kraje a následně mu bez zbytečného odkladu oznámí datum, kdy tato skutečnost nastala. V případě změny vlastnictví nebo převodu práva hospodařit, kterými se přenese odpovědnost za výkon zvláštního požárního dozoru na jiný orgán, oznámí orgán, který zvláštní požární dozor vykonává, tuto skutečnost hasičskému záchrannému sboru kraje a následně mu bez zbytečného odkladu oznámí datum, kdy tato skutečnost nastala a kdo zvláštní požární dozor od tohoto data vykonává.
Vykonávat zvláštní požární dozor mohou osoby s odbornou způsobilostí podle § 11 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů.
Právní úprava a technické předpisy
-
zákon ČNR č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů /425/1990 Sb., 40/1994 Sb., 203/1994 Sb., 163/1998 Sb., 71/2000 Sb., 237/2000 Sb., 320/2002 Sb., 413/2005 Sb., 186/2006 Sb., 267/2006 Sb. a 281/2009 Sb., 341/2011 Sb., 350/2011 Sb./. Vysvětlivky: zákon č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů (změna zákona o požární ochraně viz část čtyřicátá šestá čl. XLVI), účinnost od 1. 1. 2003; zákon č. 413/20005 Sb., o změně zákonů v souvislosti s přijetím zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti (část pátá změna zákona o PO, č. V); zákon č. 186/2006 Sb., o změně některých zákonů souvisejících s přijetím stavebního zákona a zákona o vyvlastnění (změna zákona o PO část V., čl. V. a VI.); zákon č. 267/2006 Sb., o změně zákonů souvisejících s přijetím zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců (změna zákona o PO část osmnáctá, čl. XVIII, změna §§ 80odst. 1 a 81 odst. 1); zákon č. 281/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím daňového řádu (změna zákona o PO část II, čl. II.), zákon č. 341/2011 Sb., o Generální inspekci bezpečnostních sboru a o změně souvisejících zákonů, § 74 změna §§ 20 a 85 zákona o požární ochraně; zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), § 40 změna zákona o požární ochraně; zákona č. 350/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony (změna zákona o požární ochraně čl. IV), čl. I zákona č. 303/2013 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím rekodifikace soukromého práva, změna §§ 82 – 84, změna provedená čl. XVL zákonného opatření Senátu č. 344/2013 Sb., o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně některých zákonů (změna § 29 odst. 1 písm. f), § 30 písm. d) a § 97 a změna provedená zákonem č. 64/2014 Sb., (Část druhá změna zákona o požární ochraně, čl. II. Změny se týkají § 31 odst. 2, § 36 odst. 3, § 76 odst. 1 písm. i) a § 79 odst. 7). Změna § 24 odst. 1 písm. b), c) a d), vložena Část třetí Čištění, kontrola a revize spalinové cesty s §§ 43 až 47, změna § 69a, , vloženy §§ 76a, 76b a 76 c), změna § 77 odst. 2, změna § 78 odst. 1 a 2, změna § 79 odst. 2, vložen § 87a, změna § 97 a měna § 101 provedená částí druhou zákona č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky ao změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru) a změny provedené částí druhou zákona č. 229/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, viz výše, provedené změny nabývají činnosti 1.8. 2017, Poslední aktualizace k datu zpracování této aktualizace byla provedena částí Druhou, čl. III zákona č. 225/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Účinnost těchto změn je od 1.1. 2018, (verze č. 18).
Poznámka autora (navazuje na část požární bezpečnost staveb): v průběhu roku 2019 byla připravovaná další novela stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, v době zpracování tohoto materiálu platila verze č. 24 s účinností od 1.9.2018), která má částí II. novelizovat zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (od 1.1. 2018 je v účinnosti jeho 18. verze), kdy je navrhována úprava v čl. II pod bodem 5. § 31 odst. 3 zákona o PO, kdy se slova „závazné stanovisko podle stavebního zákona” nahrazují slovem „vyjádření”. Pokud by byla novela stavebního zákona v tomto znění schválena a nabyla účinnosti, už by stavební úřady nebyly povinny rigorózně dodržovat podmínky požární bezpečnosti staveb obsažené ve vyjádření generálního ředitelství, resp. hasičského záchranného sboru kraje (Hl. m. Prahy), viz působnost k výkonu státního požárního dozoru podle § 31 odst. 1 písm. b) a c). Termín ukončení pro podání zásadních připomínek byl 23.12.2019. Při tom se již jednalo o takzvané paragrafované znění, které však nekoresponduje s výsledky předcházejících připomínkových řízení. Je proto potřebné sledovat daný vývoj. Situace by mohla mít dopad v podobě vydání nového zákona o PO, ale mít dopad i na některé jeho prováděcí předpisy.
-
zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o změně některých zákonů (zákon o hasičském záchranném sboru), ve znění zákona č. 183/2017 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich a zákona o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 2 účinná od 1.7.2017).
-
zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 11 účinná od od 1.1.2018 do 31.12.2021).
-
zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 14 účinná od 1.8.2017 do 31.12.2021).
-
zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (verze č.10 účinná od 1.7.2017 do 31.12.2021).
-
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 46 účinná od 1.1. 2020).
-
zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění zákona č. 183/2017 Sb., (verze č. 2 účinná od 1.7.2017).
-
zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy, ve znění pozdějších předpisů. Bezpečnostní značky, značení a signály viz § 6, (verze č. 8 účinná od 1.5.2016).
-
zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 22 účinná od 31.7.2019).
-
nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb., (verze č. 2 účinná od 1.5.2016).
-
zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů (obecní zřízení), verze č. 41 účinná od 1.1.2020.
-
zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů (krajské zřízení), verue č. 37 účinná od 1.1.2020).
-
zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 40, účinná od 1.1.2020).
-
zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 6 účinná od 1.12.2018).
-
zákon č. 99/1963 Sb., Občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 119 účinná od 24.4.2019 do 31.12. 2021).
-
zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 16 účinná od 1.1.2018).
-
vyhláška č. 564/2002 Sb., o stanovení území okresů České republiky a území obvodů hlavního města Prahy, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 9 účinná od 1.1.2016).
-
nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provedení zákona o požární ochraně, ve znění nařízení vlády č. 498/2002 Sb., (verze č. 2 účinná od 1.1.2003).
-
vyhláška MV č. 34/2016 Sb., o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty, účinnost 29.1.2016, (verze č. 1 účinná od 29.1.2016).
-
nařízení vlády č. 34/1986 Sb., o jednorázovém mimořádném odškodnění osob za poškození na zdraví při plnění úkolů požární ochrany, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 6 účinná od 30.11.2018).
-
vyhláška MV č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění vyhlášky č. 221/2014 Sb., (verze č. 2 účinná od 1.11.2014).
-
vyhláška MV č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany, ve znění vyhl. 226/2005 Sb. a vyhl. č. 200/2012 Sb., (verze č. 4 účinná od 29.5.2019).
-
vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární bezpečnosti staveb, ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb. a dále viz také nález Ústavního soudu č. 241/2009 Sb. ze dne 26.05.2009, (verze č. 2 účinná od 27.9.2011).
-
vyhláška č. 407/2015 Sb., kterou se stanoví druhy a vzory služebních stejnokrojů Hasičského záchranného sboru České republiky, způsob označení příslušnosti k Hasičskému záchrannému sboru České republiky a odlišujícího označení, vzory služebních průkazů a průkazů zaměstnanců a způsob prokázání příslušnosti služebním průkazem a vzory velkého a malého znaku Hasičského záchranného sboru České republiky a základní znaky charakterizující prapor Hasičského záchranného sboru České republiky (výstrojní vyhláška hasičského záchranného sboru), (verze č. 1 účinná od 1.1.2016).
-
vyhláška MV č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, ve znění pozdějších předpisů, (verze č. 3 účinná od 1.1.2004).
-
vyhláška MV č.35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky, ve znění opravy chyby r1/c23/2007 Sb., vyhlášky č. 53/2010 Sb. a vyhlášky č. 118/2019 Sb., (verze č. 4 účinná od 29.5.2019).
-
vyhláška MV č. 69/2014 Sb., o technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany, (verze č. 1 účinná od 24.4.2014).
-
nařízení vlády č. 352/2003 Sb., o posuzování zdravotní způsobilosti zaměstnanců jednotek hasičských záchranných sborů podniků a členů jednotek požární ochrany sboru dobrovolných hasičů obcí a podniků, (verze č. 1 účinná od 1.1.2004).
-
nařízení vlády č. 182/2007 Sb., o odchylné úpravě pracovní doby a doby odpočinku členů jednotky hasičského záchranného sboru podniku, (verze č. 1 účinná od 17.7.2007).
-
zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů (chemický zákon), ve znění pozdějších předpisů, ( verze č. 9 účinná od 1.3.2019).
-
vyhláška č. 163/2012 Sb., o zásadách správné laboratorní praxe, (verze č. 1 účinná od 14.6.2012).
-
zákon č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií), verze č. 3 účinná od 1.1.2018).
-
vyhláška MV č.202/1999 Sb., kterou se stanoví technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požárních dveří, (verze č. 1 účinná od 1.1.2000).
-
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí 21/2017 Sb. m. s., (částka 12) uveřejněna Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí platná pro roky 2017 a 2018 - ADR 2017.
-
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí 22/2019 Sb. m. s. (částka 016, rozeslaná 13.6.2019) uveřejněno Sdělení o přijetí změn Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID), který je přípojkem C k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF). Změny Řádu vstoupily v platnost dne 1. ledna 2019 a tímto dnem vstoupily v platnost i pro Českou republiku.
-
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí 23/2019 Sb. m. s., (částka 22 rozeslaná dne 13.6.2019), uveřejněno Sdělení o přijetí konsolidovaného seznamu změn a doplňků k přílohám Evropské dohody o mezinárodní přepravě nebezpečných věcí po vnitrozemských vodních cestách (ADN), Změny vstoupily v platnost 1.1.2019.
Přeprava nebezpečného zboží letadly: Komplexní specifikace pro bezpečnou přepravu nebezpečných věcí po celém světě je obsahem Technické instrukce ICAO, jejími dodatky. Tyto instrukce jsou vydávány každé dva roky, aby zahrnovaly nové revize, které zajišťují bezpečnou přepravu nebezpečných věcí. ICAO je specializovanou agenturou Organizace spojených národů a byla vytvořena za účelem stanovení norem bezpečnosti, bezpečnosti, účinnosti a pravidelnosti letectví, jakož i ochrany životního prostředí v oblasti letectví.
Agentuta ICAO spolupracuje se specialisty IATA. Ta pro rok 2020 vydala 2. prosince 2019 61. aktualizaci DGR (Dangerous Goods Regulations) manuálu pro přepravu nebezpečného zboží vzduchem. Zásadní změna v těchto instrukcích je očekávána pro rok 2021. V ČR dále platí Letecký předpis L 18 Bezpečná přeprava nebezpečného zboží, který vydalo Ministerstvo dopravy pod čj. 1162/2005-220-SP/2. Jeho podlední změna byla provedena k 1.1.2019 pod číslem 1/ČR.
zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění
opravy chyby o1/c1/2017 Sb., (verze č. 3 účinná od 1.1.2019 do 31.12.2021).