4.3.4
Společné postupy pro oba způsoby účtování A i B
Ing. Alena Čechová
NahoruMateriál na cestě
Materiál na cestě
Jestliže účetní jednotka v rámci inventarizací k rozvahovému dni
zjistí, že některý materiál nebyl ještě dodán, ale faktura již byla zaúčtována,
převede hodnotu těchto zásob na účet 119 – Materiál na cestě nebo 139 – Zboží
na cestě.
NahoruNevyfakturované dodávky
Nevyfakturované dodávky
Inventarizací se prokáže, že materiál nebo zboží bylo dodáno, avšak
faktura dosud nepřišla. Při použití způsobu A, kdy účetní jednotka využívá účtů
pořízení, lze nevyfakturované dodávky zjistit také rozborem zůstatku účtů
pořízení (111, 131). V těchto případech by účetní jednotka měla zaúčtovat
dohadnou položku na nevyfakturované dodávky.
K této problematice je nutno dodat, že bude velmi mnoho záležet na
tom, jak má účetní jednotka zaveden oběh účetních dokladů a systém vnitřní
kontroly. Pokud účetní jednotka neprovádí kontrolu návaznosti příjemek ve
skladu na dodací listy a faktury, pak při způsobu B účtování zřejmě nebude
schopna identifikovat nevyfakturované dodávky ani materiál či zboží na cestě.
Na základě inventurních stavů pak provede jen základní zaúčtování, tj. MD 112/D
501 nebo MD 132/D 504.
Zásoby dané ke zpracování jiné účetní
jednotce
NahoruZásoby dané ke zpracování
K zásobám, které byly dány ke zpracování jiné účetní jednotce,
převedeny do konsignačních skladů nebo zapůjčeny jiné účetní jednotce, musí být
vedena samostatná analytická evidence. To znamená, že pokud účetní jednotce
takový případ nastane, vytvoří v účetní osnově nový analytický účet k
příslušným zásobám (122, 132) a provede přeúčtování předaných zásob z běžných
analytických účtů, nebo syntetického účtu. Nesmíme zapomenout na skutečnost, že
pokud účetní jednotka účtuje způsobem B, musí provést zaúčtování jako při
uzavírání účetních knih:
Zaúčtování se musí provést neprodleně, neboť při inventarizacích již
nelze chybějící zboží nebo materiál zjistit.
NahoruZásoby převzaté ke zpracování
Zásoby převzaté ke zpracování
Naopak, když účetní jednotka zpracovává nebo upravuje materiál jiné
účetní jednotky nebo vede konsignační sklad zboží, o těchto zásobách neúčtuje
na běžných účtech, ale vede podrozvahovou evidenci. K tomuto účelu slouží
podrozvahové účty 75-79. Jejich členění může být libovolné v rámci účetní
jednotky.
K zásobám, které se vedou v podrozvahové evidenci, patří také zásoby
půjčené a zásoby, které byly účetní jednotce zaslány omylem, nepatří jí.
Proč se uvedené zásoby neúčtují na běžných účtech? Musíme si
uvědomit, že na tyto zásoby účetní jednotka nevynaložila žádné prostředky, jsou
to tedy „aktiva“, jimž neodpovídají žádné zdroje:
-
vypůjčené zásoby budou vráceny v takové podobě, v jaké byly
půjčeny,
-
za zboží v konsignačním skladu účetní jednotka neplatí, zaplatí
je až v okamžiku, kdy je prodá,
-
zásoby ke zpracování účetní jednotka pouze přijme, upraví a
vyúčtuje cenu za zpracování,
-
zásoby zaslané účetní jednotce omylem by měly být vráceny,
účtovalo by se o nich pouze v tom případě, že by účetní jednotka nevěděla, kam
je vrátit nebo by se k nim odesílatel nehlásil. Pak by byly aktivovány na sklad
a účtovány jako zjištěný přebytek (viz předcházející kapitoly).
NahoruNormy přirozených ztrát
NahoruNormy přirozených úbytků
Účetní jednotka má možnost stanovit pro příslušné účetní období tzv.
normy přirozených úbytků.
Jde především o zásoby, které:
-
jsou sypké a při přepravě, manipulaci, překládání a
přemístění do výroby dochází k odsypávání, porušení méně kvalitních nebo méně
odolných obalů apod. (písek, cement nebo také mouka aj. produkty),
-
jsou určitých velikostí a pro zpracování se využívá jen určitá
část, pak jde o odpad; je to např. plech, z něhož jsou vyřezávány určité
tvary nebo rozměry, trubky, dráty, které se také dodávají v určitých
standardních rozměrech, ale vyžívají se jen zčásti apod.,
-
zboží, které je prodáváno „na metry“, kde vznikají určité
nepřesnosti a v konečném důsledku zůstává také odpad, který se již nedá dále
prodat,
-
skladováním ztrácejí na váze, to jsou především potraviny
v syrovém stavu, jako je ovoce, zelenina a také maso.
Stanovit normy přirozených úbytků není jednoduché a některé účetní
jednotky využívají zkušeností bývalých státních podniků nebo jiných organizací,
které mají tyto problémy dlouhodobě řešeny. Pokud není v dosahu organizace, z
jejích zkušeností by bylo možno čerpat, pak musí účetní jednotka sama zvolit přiměřený postup. Je zřejmé, že norma přirozených úbytků nebude činit
např. 50 % zásob. První rok pak bude vyhodnocen s ohledem ke skutečným úbytkům
a pro další účetní období již budou normy upřesňovány.
Nelze také normy přirozených úbytků stanovit paušálně na všechny
zásoby. Jak jsme se zmínili dříve, jsou různé druhy zásob a také jejich
přirozené úbytky jsou různé. Proto je třeba posuzovat zásoby pro tento účel
individuálně.
Stanovení zásob účtovaných přímo do
spotřeby
NahoruZásoby účtované přímo do spotřeby
Účetní jednotka, bez ohledu na zvolený způsob účtování o zásobách,
může svým vnitřním předpisem stanovit také druhy materiálu (netýká se zboží),
které budou účtovány přímo do spotřeby. Jde především o tzv. režijní materiál,
tj. takový materiál, který účetní jednotka používá k zajištění vlastního
provozu a nepotřebuje jej sledovat, například drobný kancelářský materiál,
hygienické potřeby, kancelářský papír apod. Přímo do spotřeby se také
budou ve většině účetních jednotek účtovat pohonné hmoty, pokud slouží běžnému
provozu vozového parku a nenakupují se ve větším množství na sklad. Ovšem
nesmíme zapomínat, že by spotřeba materiálu vykázaná v účetní závěrce
měla vždy odpovídat skutečně spotřebovanému materiálu, z čehož
vyplývá, že i tento materiál by měl podléhat inventarizaci, a pokud
nebylo spotřebováno jeho významné množství, měl by být o takto zjištěné zásoby
hospodářský výsledek (účet 501 – Spotřeba materiálu) a stav majetku (účet 112 –
Materiál na skladě) upraven. U kancelářských potřeb se nepředpokládá větší
nákup, než je běžná spotřeba, a pokud má účetní jednotka zřízen tzv. příruční
sklad, pak by o něm měla účtovat jedním z výše popsaných způsobů. Některé
účetní jednotky také např. inventarizují zůstatek pohonných hmot v nádržích
vozidel, avšak jsou to jen takové, které mají početný vozový park.
Rozpouštění vedlejších nákladů pořízení
(VNP)
NahoruVedlejší náklady pořízení
Jak jsme již hovořili v předchozích kapitolách, s pořízením zásob
vznikají tzv. vedlejší náklady pořízení, tj. náklady na přepravné, balné, clo,
DPH a některé další. Tyto náklady by měly být vždy vztahovány ke konkrétním
zásobám. Vždy ale není možné je přiřadit, ať už je to z důvodu, že se vztahují
k více druhům, nebo jsou účtovány paušálně za určité období apod. Způsoby
účtování mohou být různé u jednotlivých způsobů účtování o zásobách. Pro
zjednodušení si jednotlivé možnosti ukážeme na…