dnes je 6.6.2025

Input:

Společné postupy pro oba způsoby účtování A i B

12.6.2013, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

4.3.4
Společné postupy pro oba způsoby účtování A i B

Ing. Alena Čechová

Materiál na cestě

Materiál na cestě

Jestliže účetní jednotka v rámci inventarizací k rozvahovému dni zjistí, že některý materiál nebyl ještě dodán, ale faktura již byla zaúčtována, převede hodnotu těchto zásob na účet 119 – Materiál na cestě nebo 139 – Zboží na cestě.

Č. Text MD D
1. Způsob A – přímé účtování 119 112
139 132
– účtování přes pořízení 119 111
139 131
2. Způsob B 119 501
139 504

Nevyfakturované dodávky

Nevyfakturované dodávky

Inventarizací se prokáže, že materiál nebo zboží bylo dodáno, avšak faktura dosud nepřišla. Při použití způsobu A, kdy účetní jednotka využívá účtů pořízení, lze nevyfakturované dodávky zjistit také rozborem zůstatku účtů pořízení (111, 131). V těchto případech by účetní jednotka měla zaúčtovat dohadnou položku na nevyfakturované dodávky.

Č. Text MD D
1. Způsob A – přímé účtování 112 389
132 389
– účtování přes pořízení 111 389
131 389
2. Způsob B 501 389
Materiál na skladě 112 389
Zboží prodáno 504 389
Zboží na skladě 132 389

K této problematice je nutno dodat, že bude velmi mnoho záležet na tom, jak má účetní jednotka zaveden oběh účetních dokladů a systém vnitřní kontroly. Pokud účetní jednotka neprovádí kontrolu návaznosti příjemek ve skladu na dodací listy a faktury, pak při způsobu B účtování zřejmě nebude schopna identifikovat nevyfakturované dodávky ani materiál či zboží na cestě. Na základě inventurních stavů pak provede jen základní zaúčtování, tj. MD 112/D 501 nebo MD 132/D 504.

Zásoby dané ke zpracování jiné účetní jednotce

Zásoby dané ke zpracování

K zásobám, které byly dány ke zpracování jiné účetní jednotce, převedeny do konsignačních skladů nebo zapůjčeny jiné účetní jednotce, musí být vedena samostatná analytická evidence. To znamená, že pokud účetní jednotce takový případ nastane, vytvoří v účetní osnově nový analytický účet k příslušným zásobám (122, 132) a provede přeúčtování předaných zásob z běžných analytických účtů, nebo syntetického účtu. Nesmíme zapomenout na skutečnost, že pokud účetní jednotka účtuje způsobem B, musí provést zaúčtování jako při uzavírání účetních knih:

Č. Text MD D
1 Převod materiálu ke zpracování 112 AÚ 501
2 Převod zboží do konsignačního skladu 132 AÚ 504

Zaúčtování se musí provést neprodleně, neboť při inventarizacích již nelze chybějící zboží nebo materiál zjistit.

Zásoby převzaté ke zpracování

Zásoby převzaté ke zpracování

Naopak, když účetní jednotka zpracovává nebo upravuje materiál jiné účetní jednotky nebo vede konsignační sklad zboží, o těchto zásobách neúčtuje na běžných účtech, ale vede podrozvahovou evidenci. K tomuto účelu slouží podrozvahové účty 75-79. Jejich členění může být libovolné v rámci účetní jednotky.

K zásobám, které se vedou v podrozvahové evidenci, patří také zásoby půjčené a zásoby, které byly účetní jednotce zaslány omylem, nepatří jí.

Proč se uvedené zásoby neúčtují na běžných účtech? Musíme si uvědomit, že na tyto zásoby účetní jednotka nevynaložila žádné prostředky, jsou to tedy „aktiva“, jimž neodpovídají žádné zdroje:

  • vypůjčené zásoby budou vráceny v takové podobě, v jaké byly půjčeny,

  • za zboží v konsignačním skladu účetní jednotka neplatí, zaplatí je až v okamžiku, kdy je prodá,

  • zásoby ke zpracování účetní jednotka pouze přijme, upraví a vyúčtuje cenu za zpracování,

  • zásoby zaslané účetní jednotce omylem by měly být vráceny, účtovalo by se o nich pouze v tom případě, že by účetní jednotka nevěděla, kam je vrátit nebo by se k nim odesílatel nehlásil. Pak by byly aktivovány na sklad a účtovány jako zjištěný přebytek (viz předcházející kapitoly).

Normy přirozených ztrát

Normy přirozených úbytků

Účetní jednotka má možnost stanovit pro příslušné účetní období tzv. normy přirozených úbytků.

Jde především o zásoby, které:

  • jsou sypké a při přepravě, manipulaci, překládání a přemístění do výroby dochází k odsypávání, porušení méně kvalitních nebo méně odolných obalů apod. (písek, cement nebo také mouka aj. produkty),

  • jsou určitých velikostí a pro zpracování se využívá jen určitá část, pak jde o odpad; je to např. plech, z něhož jsou vyřezávány určité tvary nebo rozměry, trubky, dráty, které se také dodávají v určitých standardních rozměrech, ale vyžívají se jen zčásti apod.,

  • zboží, které je prodáváno „na metry“, kde vznikají určité nepřesnosti a v konečném důsledku zůstává také odpad, který se již nedá dále prodat,

  • skladováním ztrácejí na váze, to jsou především potraviny v syrovém stavu, jako je ovoce, zelenina a také maso.

Stanovit normy přirozených úbytků není jednoduché a některé účetní jednotky využívají zkušeností bývalých státních podniků nebo jiných organizací, které mají tyto problémy dlouhodobě řešeny. Pokud není v dosahu organizace, z jejích zkušeností by bylo možno čerpat, pak musí účetní jednotka sama zvolit přiměřený postup. Je zřejmé, že norma přirozených úbytků nebude činit např. 50 % zásob. První rok pak bude vyhodnocen s ohledem ke skutečným úbytkům a pro další účetní období již budou normy upřesňovány.

Nelze také normy přirozených úbytků stanovit paušálně na všechny zásoby. Jak jsme se zmínili dříve, jsou různé druhy zásob a také jejich přirozené úbytky jsou různé. Proto je třeba posuzovat zásoby pro tento účel individuálně.

Stanovení zásob účtovaných přímo do spotřeby

Zásoby účtované přímo do spotřeby

Účetní jednotka, bez ohledu na zvolený způsob účtování o zásobách, může svým vnitřním předpisem stanovit také druhy materiálu (netýká se zboží), které budou účtovány přímo do spotřeby. Jde především o tzv. režijní materiál, tj. takový materiál, který účetní jednotka používá k zajištění vlastního provozu a nepotřebuje jej sledovat, například drobný kancelářský materiál, hygienické potřeby, kancelářský papír apod. Přímo do spotřeby se také budou ve většině účetních jednotek účtovat pohonné hmoty, pokud slouží běžnému provozu vozového parku a nenakupují se ve větším množství na sklad. Ovšem nesmíme zapomínat, že by spotřeba materiálu vykázaná v účetní závěrce měla vždy odpovídat skutečně spotřebovanému materiálu, z čehož vyplývá, že i tento materiál by měl podléhat inventarizaci, a pokud nebylo spotřebováno jeho významné množství, měl by být o takto zjištěné zásoby hospodářský výsledek (účet 501 – Spotřeba materiálu) a stav majetku (účet 112 – Materiál na skladě) upraven. U kancelářských potřeb se nepředpokládá větší nákup, než je běžná spotřeba, a pokud má účetní jednotka zřízen tzv. příruční sklad, pak by o něm měla účtovat jedním z výše popsaných způsobů. Některé účetní jednotky také např. inventarizují zůstatek pohonných hmot v nádržích vozidel, avšak jsou to jen takové, které mají početný vozový park.

Rozpouštění vedlejších nákladů pořízení (VNP)

Vedlejší náklady pořízení

Jak jsme již hovořili v předchozích kapitolách, s pořízením zásob vznikají tzv. vedlejší náklady pořízení, tj. náklady na přepravné, balné, clo, DPH a některé další. Tyto náklady by měly být vždy vztahovány ke konkrétním zásobám. Vždy ale není možné je přiřadit, ať už je to z důvodu, že se vztahují k více druhům, nebo jsou účtovány paušálně za určité období apod. Způsoby účtování mohou být různé u jednotlivých způsobů účtování o zásobách. Pro zjednodušení si jednotlivé možnosti ukážeme na

Nahrávám...
Nahrávám...