3.3.8.1
Dohoda o práci na dálku sjednaná podle § 317 ZP – varianta č. 1
JUDr. Věra Bognárová
NahoruDohoda o práci na dálku sjednaná podle § 317 ZP – varianta č. 1
Zaměstnavatel .......................................... (uvést jeho přesné označení, sídlo, IČ), zastoupený ...............................................
a
zaměstnanec ................................... (jméno a příjmení), narozen dne ..................... číslo OP ....................... bytem .........................
(dále jen "zaměstnavatel“ a "zaměstnanec“)
uzavírají tuto
dohodu o práci na dálku.
- Podle pracovní smlouvy uzavřené dne ............... zaměstnanec pracuje u zaměstnavatele v pracovním poměru jako ............... .............. (uvést druh práce) s místem výkonu práce ...........................(uvést místo výkonu práce).
- Zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodli, že zaměstnanec bude od........... (uvést konkrétní datum), případně do ...... (uvést konkrétní datum) konat práci na dálku (mimo pracoviště zaměstnavatele).
- Zaměstnanec bude práce konat v ...........................(uvést místo s adresou výkonu práce).
- Varianta č. 1: Závazek z dohody na práci na dálku lze rozvázat dohodou zaměstnavatele a zaměstnance ke sjednanému dni nebo jej lze vypovědět z jakéhokoliv důvodu nebo bez uvedení důvodu s 15denní výpovědní dobou, která začíná dnem, v němž byla výpověď doručena druhé smluvní straně (výpovědní dobu lze sjednat v odlišné délce – kratší, anebo delší, musí však být stejná pro zaměstnavatele i zaměstnance). Dohoda i výpověď závazku z dohody musí být písemná.
Varianta č. 2: Zaměstnavatel a zaměstnanec sjednali, že závazek z této dohody nemůže ani jedna ze smluvních stran vypovědět.
- Zaměstnanec se zaměstnavatelem dohodli, že práci bude zaměstnanec konat v pracovní době, kterou si rozvrhuje sám za níže sjednaných podmínek. Pro zaměstnance se nepoužije úprava rozvržení pracovní doby upravená § 81 až 87 ZP. Délka směny však nesmí přesáhnout 12 hodin.
- Při rozvržení pracovní doby je zaměstnanec povinen dodržet tyto podmínky:
a) musí být zachován nepřetržitý denní odpočinek v rozsahu upraveném § 90 ZP a nepřetržitý odpočinek v týdnu v rozsahu upraveném § 92 ZP,
b) pracovní doba bude rozvržena v pracovní dny pondělí až pátek v rozmezí od 8 hodin do 20 hodin,
c) zaměstnanec nesmí pracovní dobu rozvrhovat v pracovní dny od 20.00 do 8.00, o víkendech a ve dnech, na které připadá svátek (případně je možné dohodnout, v jakých dnech svátků může být pracovní doba rozvržena),
d) zaměstnanec je povinen čerpat přestávky na jídlo a oddech nejpozději po 6 hodinách nepřetržité práce alespoň v délce 30 minut,
e) zaměstnanec je povinen konat práci pouze v rozsahu stanovené týdenní pracovní doby, což je 40 hodin týdně (případně v jiné délce podle pracovního režimu, nebo úpravy kolektivní smlouvy či vnitřního předpisu nebo v rozsahu dohodnuté kratší pracovní doby),
f) případnou práci přesčas nařizuje výhradně zaměstnavatel, zaměstnanec není oprávněn práci přesčas bez souhlasu zaměstnavatele konat; vznikne-li potřeba výkonu práce přesčas, oznámí potřebu jejího výkonu zaměstnanec zaměstnavateli (konkrétnímu zaměstnanci) a ten rozhodne o tom, zda výkon práce přesčas nařídí nebo s jejím výkonem bude souhlasit,
g) pracovní dobu je zaměstnanec povinen rozvrhovat tak, aby zajistil plnění svých úkolů i s ohledem na plánované schůzky nebo jednání.
- Zaměstnanec je povinen vést elektronicky evidenci pracovní doby a případně zápis času stráveného jednotlivými činnostmi (time sheet) podle pokynů zaměstnavatele.
- Pro účely překážek v práci, čerpání dovolené, pracovní cesty, poskytování náhrady mzdy v případě, že zaměstnanec nepracoval proto, že svátek připadl na jeho obvyklý pracovní den podle § 115 odst. 3 a 135 odst. 1 zákoníku práce (případně další případy) platí toto stanovené rozvržení pracovní doby do směn: (např. pondělí až pátek od 7.30 do 16 hodin s tím, že přestávka na jídlo a oddech se čerpá od 12 do 12.30 hodin).
- Zaměstnanci přísluší náhrada mzdy (platu) při jiných důležitých osobních překážkách v práci pouze v případě, že to upravuje zákoník práce nebo nařízení vlády č. 590/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, případně kolektivní smlouva nebo vnitřní předpis zaměstnavatele.
- Zaměstnavatel může, vyžaduje-li to nezbytná provozní potřeba, zaměstnanci rozvrhnout dočasně pracovní dobu (např. pondělí až pátek od 7.30 do 16 hodin s tím, že přestávka na jídlo a oddech se čerpá od 12 do 12.30 hodin).
- Zaměstnanec je povinen před započetím výkonu práce na sjednaném místě umožnit zaměstnavateli prohlídku sjednaného místa výkonu práce, aby mohl posoudit, zda jsou zajištěny povinnosti vyplývající mu z předpisů upravujících bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Zaměstnanec je povinen podřídit se případně přijatým opatřením vyplývajících z právních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
- Zaměstnanec je povinen bez zbytečného odkladu oznámit zaměstnavateli vznik pracovního úrazu, průběh úrazového děje a jeho následek. V případě vzniku pracovního úrazu je zaměstnanec povinen zaměstnavateli, příp. osobě pověřené zaměstnavatelem, zpřístupnit místo výkonu práce (pracoviště) k přešetření okolností vzniku pracovního úrazu.
- Zaměstnavatel vybaví zaměstnance těmito předměty či pomůckami .................. (uvést konkrétní materiální vybavení).
- Zaměstnanec bude práci přebírat a předávat.......................... (uvést konkrétní způsob a termíny předání).
- Zaměstnanec je povinen se na výzvu zaměstnavatele dostavit na pracoviště zaměstnavatele k účasti na pravidelných poradách (je možné uvést konkrétní způsob sdělení výzvy či termín).
- Varianta č. 1: Zaměstnavatel a zaměstnanec sjednali, že náhrada nákladů v souvislosti s výkonem práce na dálku nebo jejich část podle § 190a ZP zaměstnanci nepřísluší.
Varianta č. 2: Zaměstnanci přísluší náhrada nákladů v souvislosti s výkonem práce na dálku nebo jejich část podle § 190a ZP v paušální částce za započatou hodinu stanovené vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí.
Varianta č. 3: Zaměstnanci přísluší náhrada nákladů v souvislosti s výkonem práce na dálku nebo jejich část podle § 190a ZP, které mu vznikly v souvislosti s výkonem práce na dálku a které zaměstnanec zaměstnavateli prokáže.
- Zaměstnanec je povinen při výkonu pracovních činností z místa výkonu práce zajistit ochranu dat, údajů a informací souvisejících s výkonem práce a plněním pracovních úkolů dle podmínek stanovených jak v pracovní smlouvě, tak i v této dohodě, nebo v předpisech zaměstnavatele, a to před jejich možným zneužitím třetí osobou a před zveřejněním. Pokud zaměstnanec bude při výkonu své práce zpracovávat osobní údaje, je vázán mlčenlivostí a je povinen zajistit ochranu těchto osobních údajů před jejich zneužitím třetí osobou, nebo jejich zveřejněním, pokud k tomu neobdržel předchozí písemný souhlas subjektů údajů. Při zpracování těchto osobních údajů je zaměstnanec povinen dodržovat příslušné obecně závazné právní předpisy zejm. zák. č.110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, předpisy Evropské unie, zejm. nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679 (tzv. GDPR) a související vnitřní předpisy zaměstnavatele.
- V ostatním se sjednaný pracovní poměr nemění.
- Tato dohoda byla sepsána ve dvou vyhotoveních, z nichž jedno převzal zaměstnavatel a jedno zaměstnanec.
V ..................... dne ...................
................................
podpis zaměstnance
...............................................................
razítko zaměstnavatele a podpis
jeho oprávněného zaměstnance
Právní úprava:
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění
-
§ 87a ZP
-
§ 101 až 108 ZP
-
§ 190 - § 194 ZP
-
§ 317 ZP
Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění
Nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se upravují osobní překážky v práci na straně zaměstnance
Komentář:
Zaměstnanec může v dohodě se zaměstnavatelem konat práci na jiném místě, než je (jsou) pracoviště zaměstnavatele. Může se jednat o jakékoliv dohodnuté místo, nejčastěji bydliště zaměstnance, není to však podmínkou. Může být dohodnuto i více míst výkonu práce na dálku buď obecně nebo konkretizováno po jednotlivých dnech. Při tomto sjednání zákoník práce žádné omezení nemá. Dohoda o práci na dálku může být sjednána při vzniku pracovního poměru v pracovní smlouvě, v jeho průběhu jako změna pracovní smlouvy anebo jako samostatná dohoda o práci na dálku při vzniku pracovního poměru nebo kdykoliv v jeho průběhu. Výkon práce na dálku je možný jen na základě písemné dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Povinná písemná forma je novým požadavkem na základě novely zákoníku práce z roku 2023.
Pokud zaměstnavatelé doposud dohodu o práci na dálku (dříve zpravidla označovanou jako home office) písemně sjednánu nemají, musí tak učinit do jednoho měsíce po nabytí účinnosti novely zákoníku práce z roku 2023. Obsah dohody o práci na dálku ale stanoven ani novelou zákoníku práce není, zaměstnavatel si může sjednat pravidla výkonu práce podle svých potřeb a samozřejmě také podle ochoty zaměstnance sjednat vzájemná pravidla, protože se jedná o dohodu, na které se musí dohodnout obě strany, tj. jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec.
Zákoník práce připouští, aby zaměstnavatel mohl práci na dálku zaměstnanci také nařídit, tj., jednostranně mu určit výkon práce na dálku. Některá opatření proti šíření epidemie v době covidové si vynutila změnu právní úpravy, protože oprávnění zaměstnavatele nařídit za určitých přesně stanovených podmínek a pouze v určitém rozsahu výkon práce na dálku chybělo. Nařídit práci z jiného místa, než je pracoviště zaměstnavatele, může zaměstnavatel zaměstnanci písemně ve zcela výjimečných případech, a to pouze na základě opatření orgánu veřejné moci podle jiného zákona. Tímto zákonem je např. zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, nebo zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. Nařídit výkon práce na dálku lze pouze na nezbytně nutnou dobu (například na dobu epidemie), pokud to povaha vykonávané práce umožňuje a za podmínky, že místo výkonu práce na dálku je pro výkon práce způsobilé. V případě nařízení práce z jiného místa, než je pracoviště zaměstnavatele, není nutné uzavřít se zaměstnancem dohodu o práci na dálku. Zaměstnavatel může práci nařídit zaměstnanci pouze na místo, které určí zaměstnanec.
I když to právní úprava ani po novele zákoníku práce v roce 2023 nevyžaduje, protože obsah dohody není upraven, měla by dohoda o práci na dálku obsahovat základní pravidla, kterými se strany při sjednání práce na dálku chtějí řídit. Je to potřebné i proto, že podmínky výkonu práce a především to, kdy má zaměstnanec pracovat, se mohou zásadně lišit a také je potřebné počítat s tím, že zákoník práce v podrobnostech pravidla výkonu práce na dálku výslovně neupravuje. Řešení sporů ohledně faktického způsobu výkonu práce na dálku, nejsou-li…