dnes je 29.3.2024

Input:

Aktuální informace - 1. část (změny v zákoně o daních z příjmů)

5.2.2016, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 26 minut

3.1.1 Aktuální informace – 1. část (změny v zákoně o daních z příjmů)

RNDr. Ivan Brychta

Jak již z názvu tohoto článku vyplývá, obsahem následujícího rozboru budou aktuální informace k novinkám v oblasti zákona o daně z příjmů pro rok 2016. V úvodu se ještě krátce zmíníme o změnách v ZDP, ke kterým došlo v průběhu a na konci roku 2015 a které je třeba vést v patrnosti při výpočtu daňové povinnosti a sestavení daňového přiznání za rok 2015.

1. Změny v ZDP pro rok 2015 - informace pro daňové přiznání

O těchto změnách v ZDP jsme Vás informovali v tomto článku, resp. v jeho časové verzi pro rok 2015. Nyní ještě doplňme další změny, ke kterým došlo v průběhu roku 2015 nebo v samém závěru roku 2015.

Změna od 1. 5. 2015

Zákon o daních z příjmů byl upraven od 1. 5. 2015 zákonem č. 84/2015 Sb. v souvislosti s novelou zákona o poskytování investičních pobídek. Změny pravidel pro poskytnutí slevy z titulu investičních pobídek, které byly do ZDP promítnuty, jsou vesměs pozitivní a většinu z nich lze aplikovat i na příslib investiční pobídky poskytnutý do 30. 4. 2015. Jde o tyto změny:

  • V § 35a odst. 2 písm. a) ZDP došlo (z důvodu právní jistoty) k upřesnění, že zvláštní podmínky týkající se uplatnění v maximální možné míře odpisů, opravných položek k pohledávkám a dalších položek odečitatelných od základu daně musí být plněny až počínaje zdaňovacím obdobím, ve kterém poplatník splní všeobecné podmínky zákona o investičních pobídkách.

  • Zahájení insolvenčního řízení již negeneruje ztrátu nároku na slevu na dani z titulu investiční pobídky. Podle novelizovaného § 35a odst. 2 písm. c) ZDP je vrácení slevy spojeno až s vydáním rozhodnutí o úpadku.

  • O slevy na dani z titulu investiční pobídky, které již byly čerpány, daňový subjekt nepřijde (i když do budoucna možnost slev ztratí) v situacích zmíněných v nových ustanoveních § 35a ZDP, a to:

    • podle § 35a odst. 7 ZDP: v případě účasti na fúzi nebo rozdělení sloučením jako nástupnická obchodní korporace (nebo když jako přejímající společník převezme jmění obchodní korporace zrušené s převodem jmění na společníka),

    • podle § 35a odst. 8 ZDP: v případě zvýšení základu pro výpočet slevy na dani převodem majetku nebo jeho části od spojených osob, který u nich bude mít za následek snížení základu daně nebo zvýšení daňové ztráty, anebo

    • podle § 35a odst. 9 ZDP: v případě, kdy se na základě svého rozhodnutí vyváže z plnění podmínek ZDP před uplynutím desetileté lhůty, po kterou by investiční pobídky jinak mohl čerpat;

ve všech případech zákon předepisuje danou skutečnost (či rozhodnutí poplatníka) oznámit správci daně (je k tomu doplněn formulář daňového přiznání, viz dále).

  • Změnou, kterou nelze aplikovat zpětně (a platí tedy od 1. 5. 2015), je úprava výpočtu hodnoty S2, která se používá pro výpočet slevy u již existujícího investora. Novelizované znění § 35b ZDP již (zjednodušeně řečeno) nebere částku jako vyšší daň z porovnání dvou období bezprostředně předcházejících prvnímu období, ve kterém lze slevu uplatnit, ale částku počítá jako aritmetický průměr daňových povinností ze tří bezprostředně předcházejících období prvnímu čerpání.

Výklady k roku 2015

Jako každoročně se i v závěru roku 2015 objevuje na webových stránkách finanční správy několik zajímavých informací, např.:

  • pokyn GFŘ D-25, kterým jsou stanoveny jednotné kurzy za zdaňovací období 2015 pro účely přepočtu příjmů v cizí měně na české koruny podle § 38 odst. 1 ZDP, anebo

  • soubor aktuálních dotazů a odpovědí k dani z příjmů fyzických osob označený jako „Aktuálně k dani z příjmů fyzických osob za zdaňovací období 2015”.

Tiskopisy pro přiznání za rok 2015

K dani z příjmů je třeba ještě zmínit nové tiskopisy, na kterých se bude podávat daňové přiznání za zdaňovací období započaté v roce 2015.

Fyzické osoby použijí nový formulář 5405 vzor č. 22 (s pokyny vzor č. 23), který však nedoznal příliš mnoha změn oproti formuláři předchozího roku. Nové či změněné jsou (kromě drobných změn v některých textových popiscích) jen tyto následující části formuláře:

  • tabulka č. 2 na straně 3, do které se vyplňují údaje o dětech ve společně hospodařící domácnosti, obsahuje více sloupců, v nichž se rozepisuje počet měsíců nároku na příslušnou výši daňového zvýhodnění podle počtu dětí, a

  • jako další příloha je vyžadováno „potvrzení zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění” (předpokládáme, že oním druhým z poplatníků bude manžel/manželka, i když pokyny k tomu nic neříkají).

Právnické osoby použijí rovněž nový formulář 5404 vzor č. 26 (s pokyny vzor č. 26), který kromě aktualizovaných popisků u některých řádků obsahuje následující změny:

  • na 1. straně je vypuštěn údaj 07. Bankovní spojení (zcela logicky, neboť hlášení účtů firem je otázka registračního řízení, nikoliv zdanění daní z příjmů),

  • údaj 12. Transakce mezi spojenými osobami již neobsahuje zaškrtávací pole ANO/NE, ale je nutné uvést kódy:

    • T – pokud byly uskutečněny transakce jen s tuzemskou spojenou osobou,

    • Z – pokud byly uskutečněny transakce jen se zahraniční spojenou osobou,

    • A – pokud byly uskutečněny transakce s tuzemskou i zahraniční spojenou osobou, anebo

    • N – nebyly-li uskutečněny žádné transakce se spojenou osobou.

  • nová tabulka C.g) v příloze č. 1 II oddílu obsahuje údaje o rezervě na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů (podrobněji dále v textu), speciálně pak:

    • řádek 30 pro zachycení tvořené rezervy v období, za které se podává přiznání, a

    • řádek 31 pro stav rezervy ke konci období, za které se podává přiznání.

Mění se i příloha č. 2 II oddílu, kterou vyplňují právnické osoby, které byly jen část zdaňovacího období základním investičním fondem - záhlaví je rozšířeno pro případná další na sebe nenavazující období, kdy subjekt byl základním investičním fondem. I přes změnu zůstává formulář označen jako vzor č. 19 (tedy stejně jako jeho předchůdce).

Ani v případě upravené přílohy označené jako Samostatná příloha k řádku 5 tabulky H přílohy č. 1 II. oddílu MF nezměnilo vzor formuláře (stále vzor č. 14), a to i když obsahuje poměrně dost změn, provedených v souvislosti s novelou zákona o investičních pobídkách od 1. 5. 2015 (zmínili jsme v předchozím). Jde o tyto změny:

  • v úvodu doplněna otázka (ANO/NE), zda se v daném období vyskytují skutečnosti podle § 35a odst. 7 nebo 8 nebo 9 ZDP nebo

  • v tabulce b) pro výpočet S2 podle § 35b odst. 1 písm. b) ZDP.

I nadále budou muset některé právnické osoby vyplňovat samostatnou přílohy k položce 12 I. oddílu, tj. k informaci o transakcích mezi spojenými osobami. Formulář je ale nový (vzor č. 2), i když změny v tomto případě jsou jen kosmetické (zdůrazňuje se např., že údaje se uvádějí v celých tisících korun). Jeho vyplňování se týká právnické osoby plnící alespoň jedno z kritérií uvedených v § 20 ZÚ pro povinný audit (v případě přiznání za období započaté v roce 2015 se kritéria posuzují podle znění ZÚ platného do 31. 12. 2015) za předpokladu, že:

  • uskutečnila transakci se spojenou osobou se sídlem v zahraničí (přílohu vyplní pouze ve vztahu k těmto zahraničním spojeným osobám), nebo

  • vykázala daňovou ztrátu, a současně uskutečnila transakci se spojenou osobou, a to zahraniční nebo tuzemskou (pak přílohu vyplní ve vztahu ke všem spojeným osobám), nebo

  • je příjemcem investiční pobídky formou slevy na dani a současně uskutečnila transakci se spojenou osobou, a to zahraniční nebo tuzemskou (přílohu vyplní ve vztahu ke všem spojeným osobám).

2. Změny v zákoně o daních z příjmů pro rok 2016

Na rozdíl od předchozích let je změn pro rok 2016 (doposud schválených) podstatně méně, navíc jsou „rozstrkané” do několika spíše menších novel. Uveďme proto nejprve odkaz na zákony, které změny do ZDP přinášejí, a poté se budeme věnovat jednotlivým změnám podrobněji:

  • Zákon č. 221/2015 Sb. (dle sněmovního tisku č. 398) s účinnosti od 1. 1. 2016 přináší mj. nová pravidla v souvislosti s tvorbou a rušením rezervy na nakládání s elektroodpadem (nový druh rezervy, který byl stejnou novelou přidán do ZoR, přičemž podle přechodných ustanovení bude možné takto postupovat i v roce 2015) a další drobné změny v souvislosti s novelou zákona o účetnictví.

  • Zákon č. 267/2014 Sb. ruší část zákona č. 500/2012 Sb., která měla původně od 1. 1. 2016 ze zákona o daních z příjmů odstranit solidární daň. Z tohoto důvodu se budeme se solidární daní setkávat i v roce 2016.

  • Zákon č. 377/2015 Sb. (dle sněmovního tisku č. 494) přináší s účinností od 1. 1. 2016 (a částečně i od 1. 1. 2017) změny v souvislosti se zrušením II. pilíře důchodové reformy, tj. důchodového spoření [bylo zrušeno zákonem č. 376/2015 Sb. (dle sněmovního tisku č. 493)], a rozšiřuje daňovou podporu III. pilíře.

  • Zákon č. 375/2015 Sb. (dle sněmovního tisku č. 537) zapracoval do ZDP od s účinností 1. 1. 2016 dvě změny v souvislosti s přijímáním zákona o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu [viz zákon č. 374/2015 Sb. (dle sněmovního tisku č. 536)].

  • Zákon č. 127/2015 Sb. v souvislosti s novelou zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, novelizoval i ZDP. I když je platný již od 4. 6. 2015, změny zákona o daních z příjmů se aplikuji až od roku 2016, protože mohou omezit možnost čerpání daňových výhod (takových případů ale nebude mnoho). Těmito změnami také začneme podrobnější rozbor.

Daňové výhody na děti předškolního věku

Do § 35bb odst. 6 ZDP byla doplněna nová definice předškolního zařízení, podle níž se předškolním zařízením rozumí:

  • mateřská škola podle školského zákona nebo obdobné zařízení v zahraničí,

  • zařízení služby péče o dítě v dětské skupině a

  • zařízení péče o dítě předškolního věku provozovaná na základě živnostenského oprávnění, pokud charakter takto poskytované péče je srovnatelný s péčí poskytovanou

    1. zařízením služby péče o dítě v dětské skupině, nebo
    2. mateřskou školou podle školského zákona.

Pro umístění dětí v zařízení péče o děti předškolního věku, které definici nevyhoví (např. zařízení provozované na základě živnostenského oprávnění, které ale nebude poskytovat srovnatelnou péči ani s mateřskou školkou, ani se zařízením služby péče o dítě v dětské skupině), tak již nebude možné čerpat výhody skrze:

  • § 24 odst. 2 písm. zw) ZDP, tj. nebude možné uznat daňový náklad na vlastní provoz či na příspěvek na předškolní zařízení v případě, kdy navštěvuje zařízení dítě zaměstnance, a

  • § 35bb odst. 1 ZDP, tj. nepůjde aplikovat slevu na dani na umístění dítěte v takovém zařízení.

Zůstává nezměněno pouze ustanovení § 6 odst. 9 písm. d) ZDP, tedy osvobození u zaměstnance v podobě možnosti používat zařízení péče o děti předškolního věku, je-li zaměstnavatelem hrazeno jako nedaňový náklad, ze zisku po zdanění či z fondů.

Zvýšení minimální mzdy

Nařízením vlády č. 233/2015 Sb. byla s účinností od 1. 1. 2016 zvýšena minimální měsíční mzda z 9 200 Kč na 9 900 Kč (základní hodinová sazba minimální mzdy rovněž vzrostla, a to z 55 Kč na 58,70 Kč). To má vliv na maximální výši slevy za umístění dítěte a dále na několik dalších ustanovení zákona o daních z příjmů:

  • limit pro osvobození příjmů z pravidelně vyplácených důchodů (podle § 4 odst. 1 písm. h) ZDP), který je stanoven podle 36násobku minimální mzdy, vzrostl z 331 200 Kč na 356 400 Kč,

  • daňové zvýhodnění na děti poskytované formou daňového bonusu je podmíněno:

    • obecnou podmínkou pro výplatu (dle § 35c odst. 4 ZDP), kdy výše příjmu (podle §§ 6, 7, 8 a 9 ZDP) je alespoň ve výši 6násobku minimální mzdy k 1. 1., což znamená zvýšení hranice z 55 200 Kč v roce 2015 na 59 400 Kč v roce 2016, a

    • zvýšením i hranice umožňující výplatu měsíčního bonusu u zaměstnance z 4 600 Kč v roce 2015 na 4 950 Kč v roce 2016 (§ 35d odst. 4 ZDP požaduje příjem alespoň ve výši poloviny minimální mzdy k 1. 1.).

Solidární daň zatím zůstává

Daňové sazby fyzických osob se pro rok 2016 (v porovnání s rokem 2015) nemění. Zůstává i 7% solidární daň, a to i když měla být zavedena původně pouze na tři roky (2013 až 2015). V důsledku zvýšení průměrné mzdy ale budou hranice pro aplikaci solidární daně vyšší:

platí pro rok roční limit měsíční limit 
2015  1 277 328 Kč  106 444 Kč  
2016  1 296 288 Kč 108 024 Kč 

Zrušení důchodového spoření

S účinností od 1. 1. 2016 došlo ke zrušení II. pilíře důchodové reformy, tj. důchodového spoření. Zákon č. 376/2015 Sb., který toto řeší, uvádí následující postup:

  • do 31. 3. 2016 by měla penzijní společnost oznámit účastníkovi postup při ukončení důchodového spoření; stávající účastníci budou mít nárok:

    • na vrácení vložených prostředků (na zvolený účet prostřednictvím poštovní složenky, přičemž k vrácení by mělo dojít v období od 15. 10. do 31. 12. 2016), nebo

    • na převedení těchto prostředků do III. pilíře důchodové reformy, tj. na jejich doplňkové penzijní spoření nebo penzijní připojištění se státním příspěvkem;

své rozhodnutí sdělí penzijní společnosti do 30. 9. 2016

  • pojistné za rok 2015 ještě musí být „zúčtováno” se správcem daně, tj.:

    • OSVČ ještě podají poslední pojistné přiznání za období roku 2015 do 1. 4. 2016 (resp. do 1. 7. 2016 v případě prodloužené lhůty pro podání daňového přiznání),

    • zaměstnavatelé provedou poslední odvody sraženého pojistného zaměstnancům za prosinec 2015 do 20. 1. 2016, ve stejném termínu podají měsíční hlášení, a dále podají Vyúčtování pojistného na důchodové spoření za rok 2015 do 1. 4. 2016

  • od 1. 9. 2016 již nepůjde podat řádné ani dodatečné pojistné tvrzení k pojistnému na důchodové spoření a od 1. 10. 2016 již nelze stanovit pojistné na důchodové spoření a předepsat příslušenství pojistného (a zanikají i nedoplatky na pojistném na důchodové spoření)

  • do 30. 6. 2017 se lze rozhodnout o doplacení pojistného do I. státního důchodového pilíře (oznámením na správu sociálního zabezpečení, která sdělí výši doplatku), vlastní doplatek je třeba provést do 29. 12. 2017).

Novela zákonem č. 221/2015 Sb.

Nezanedbatelné množství změn v ZDP provedla od 1. 1. 2016 novela zákonem č. 221/2015 Sb. (který také novelizovat zákon o účetnictví). Jde o následující změny:

  • Byla stanovena nová pravidla v souvislosti s tvorbou a rušením rezervy na nakládání s elektroodpadem ze solárních panelů (nový druh rezervy, který byl stejnou novelou přidán do ZoR, přičemž podle přechodných ustanovení bude možné takto postupovat i v roce 2015), která rozebíráme dále samostatně .

  • Úprava v § 32a odst. 1 a 4 ZDP přináší zrušení zřizovacích výdajů coby nehmotného majetku. Takto se ale bude postupovat pouze pro nově vzniklé zřizovací výdaje (ty dřívější se podle přechodných ustanovení doodepíší stávajícím způsobem). Obdobnou úpravu přináší i novela prováděcí vyhlášky k zákonu o účetnictví pro podnikatele.

  • Také třetí změna souvisí s novelou účetních předpisů, speciálně s tím, že účetní jednotky, které jsou klasifikovány jako mikro účetní jednotky, od roku 2016 neoceňují cenné papíry reálnou hodnotou. A to by mohl být problém v situaci, kdy § 24 odst. 2 písm. r) ZDP umožňuje jako daňovou zohlednit ztrátu dosaženou prodejem cenným papírů oceňovaných reálnou hodnotou. Řešením v této situaci v roce 2016 je nový § 24 odst. 2 písm. zy) ZDP, který však řeší daňovost ztráty dosažené při prodeji cenných papírů (které by se oceňovaly reálnu hodnotou) pouze pro mikro účetní jednotku, která je právnickou osobou.

Změny zákonem č. 377/2015 Sb.

Související změny s ukončením důchodového spoření do ZDP promítl zákon č. 377/2015 Sb. Kromě technických změn (vypuštění zmínky o důchodovém spoření v § 17 odst. 1, § 23 odst. 3, § 25 odst. 1 nebo § 38j odst. 10 ZDP) je důležitou novinkou i změna v § 4 odst. 1 písm. l) ZDP, která rozšiřuje osvobození z penzijních produktů o vyplacené prostředky účastníka II. pilíře při jeho ukončení, a to vč. kapitálových výnosů (které však vzhledem k délce spoření budou jen minimální).

S účinností od roku 2016 se v § 4 odst. 1 písm. l) ZDP rozšiřuje osvobození příjmů v podobě penze vyplácené z produktů III. pilíře a jim obdobných i na případy výplaty s omezenou dobou vyplácení, pokud takové období činí nejméně 10 let.

Rozšíření podpory III. pilíře

Výraznější podpora III. pilíře je však schválena až s účinností od roku 2017:

  • u zaměstnance vzroste osvobozená výše příspěvků zaměstnavatele (v úhrnu spoření na penzi a soukromého životního pojištění) z 30 000 Kč ročně na 50 000 Kč ročně (viz § 6 odst. 9 písm. p) ZDP), a

  • pokud si platí pojistné fyzická osoba sama, pak si bude moci uplatnit vyšší snížení základu daně (místo dosavadních 12 000 Kč bude možné snížit základ daně až o 24 000 Kč ročně):

    • jak pro spoření na penzi (§ 15 odst. 5 ZDP),

    • tak pro soukromé životní pojištění (§ 15 odst. 6 ZDP).

Novela zákonem č. 375/2015 Sb.

Do ZDP se s účinností od roku 2016 dostaly ještě dvě další změny, a to zákonem č. 375/2015 Sb. v souvislosti se zákonem o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu a úpravou systému pojištění vkladů:

  • v § 17 odst. 1 písm. h) ZDP nalezneme novou právnickou osobu - fond ve správě Garančního systému finančního trhu, a

  • v § 19 odst. 1 písm. f) ZDP se dřívější osvobození příjmu Fondu pojištění vkladů nahrazuje osvobozením příjmu Garančního systému finančního trhu a příjmu fondu ve správě Garančního systému finančního trhu.

  • Doplňme, že Garanční systém finančního trhu je pokračovatelem Fondu pojištění vkladů podle nového zákona č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu.

Změna vyhlášky o FKSP

Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb (FKSP), byla novelizována vyhláškou č. 353/2015 Sb., a to tak, že rozšířila svou platnost i na státní zaměstnance

Nahrávám...
Nahrávám...