dnes je 29.3.2024

Input:

Aktuální informace - 1. část (změny v zákoně o daních z příjmů)

25.3.2015, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 40 minut

3.1.1 Aktuální informace – 1. část (změny v zákoně o daních z příjmů)

RNDr. Ivan Brychta

0. Úvod

Rok 2015 přinesl opět velké množství změn. V této první části Aktuálních informací se budeme věnovat nejprve změnám v daních z příjmů. Další změny jsou pak rozebrány podrobně v těchto částech aktualit:

  • Aktuální informace 2. část (změny v zákoně o rezervách)

  • Aktuální informace 3. část (změny v zákoně o DPH)

  • Aktuální informace 4. část (změny v zákoně o spotřebních daních a daňovém řádu)

  • Aktuální informace 5. část (změny v pojistných a dalších předpisech)

  • Aktuální informace 6. část (změny v účetních předpisech)

1.1 Novinky v ZDP - obecně

Novely v průběhu roku 2014

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (ZDP) byl v průběhu roku 2014 novelizován:

  • s účinností od 4. 8. 2014 nálezem Ústavního soudu č. 162/2014 Sb., týkajícím se základní slevy na důchodce, jehož důsledky rozebereme v části věnované fyzickým osobám, a

  • s účinností od 14. 11. 2014 zákonem č. 247/2014 Sb. (sněmovní tisk č. 82), o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, který do ZDP přináší zejména novou slevu na dani pro fyzické osoby (jde o tzv. slevu za umístění dítěte, kterou rozebereme v části věnované fyzickým osobám); tato novela obsahuje 13 bodů změn a jedno přechodné ustanovení, podle něhož lze všechny změny aplikovat zpětně za celý rok 2014.

Velká novela pro rok 2015

Novela ZDP pro rok 2015, kterou budeme v dalším rozebírat podrobněji, je tvořena zákonem č. 267/2014 (sněmovní tisk č. 252), účinným od 1. 1. 2015, který obsahuje 296 bodů změn a navíc 49 bodů přechodných ustanovení, které v převážné míře dovolují použít změny i zpětně v roce 2014 (rozebereme v další výkladu podrobněji).

Hlavní cíle novely 2015 můžeme shrnout do tří bodů:

  • opravuje většinu chyb a nepřesností, které se do ZDP dostaly novelou od 1. 1. 2014,

  • realizuje některé body programového prohlášení vlády,

  • ruší změny, které měly platit od 1. 1. 2015 v souvislosti s tzv. jednotným inkasním místem (JIM) a které měly platit od roku 2015 na základě zákona č. 458/2011 Sb.

Tiskopisy pro přiznání za rok 2014

K dani z příjmů je třeba ještě zmínit nové tiskopisy, na kterých se bude podávat daňové přiznání za zdaňovací období započaté v roce 2014.

Fyzické osoby použijí nový formulář 5405 vzor č. 21 (s pokyny vzor č. 22), který kromě aktualizovaných popisků u jednotlivých řádků obsahuje nově:

  • řádek č. 52a pro uplatnění nového odpočtu na podporu odborného vzdělávání,

  • řádek č. 69a pro uplatnění nové slevy za umístění dítěte, a

  • řádek č. 87b pro uplatnění sražené daně podle § 36 odst. 8 ZDP (pro nerezidenty), neboť nová možnost uplatnění sražené daně podle § 36 odst. 7 ZDP u příjmů na základě dohod o provedení práce a u příjmů autorů do 10 000 Kč bude realizována na řádku č. 87a , a

  • řádky pro zaznamenání nových příloh na str. 4, pokud je u dané fyzické osoby pro ně náplň (potvrzení zařízení péče o děti předškolního věku, potvrzení o příjmech a sražené dani podle § 36 ZDP z dohod o provedení práce a autorům, potvrzení příjmů od zahraničního správce daně nebo vyrozumění o provedeném vkladu do katastru nemovitostí pro účely § 10 ZDP).

Nové vzory jsou také u příloh daňového přiznání, přičemž významnou změnu obsahuje příloha č. 2 – formulář 25 5405/P2 vzor č. 10, kterou vyplňují fyzické osoby pro příjmy podle § 9 a § 10 ZDP:

  • řádek č. 201a je novým a slouží pro zachycení příjmů POUZE z nájmu nemovitých věcí,

  • tabulka 2 pro výpočet dílčího základu podle § 10 ZDP má rozšíření náplně pro sloupec 1 - označení druhu příjmů novým kódem G - bezúplatné příjmy, přičemž jsou-li tyto bezúplatné příjmy v souvislosti s nemovitým majetkem, uvede se do sloupce 5 nový kód „n” a pod tabulku číslo rozhodnutí katastrálního úřadu.

Právnické osoby použijí rovněž nový formulář 5404 vzor č. 25 (s pokyny vzor č. 25), který kromě aktualizovaných popisků u jednotlivých řádků obsahuje nově:

  • řádek 109 pro příjmy osvobozené podle § 19b ZDP, jsou-li zahrnuty v řádku č. 10,

  • řádek 243 pro odečet na podporu odborného vzdělávání,

  • tabulku F.c) pro uplatnění nového odpočtu na podporu odborného vzdělávání (na straně 5 přiznání, resp. v jeho vnitřním dvoulistu označeném jako příloha č. 1 II. oddílu),

  • řádek 2 tabulky G, který dříve obsahoval údaj o darech poskytnutých vzdělávacím institucím (pro účely zvýšení odčitatelné položky), bude obsahovat hodnotu bezúplatných plnění ve výši uplatněných slev na dílčím odvodu z loterií a jiných podobných her.

Zcela zásadní novinkou bude povinné vyplnění samostatné přílohy k položce 12 I. oddílu, tj. k informaci o transakcích mezi spojenými osobami. Formulář ponese označení MFin 5404/E vzor č. 1 a podle informace zveřejněné na webu finanční správy bude povinný pro právnické osoby plnící alespoň jedno kritérií uvedených v § 20 ZÚ pro povinný audit za předpokladu, že:

  • uskutečnily transakci se spojenou osobou se sídlem v zahraničí (přílohu vyplní pouze ve vztahu k těmto zahraničním spojeným osobám), nebo

  • vykázaly daňovou ztrátu, a současně uskutečnily transakci se spojenou osobou, a to zahraniční nebo tuzemskou (pak přílohu vyplní ve vztahu ke všem spojeným osobám), nebo

  • jsou příjemci investiční pobídky formou slevy na dani a současně uskutečnily transakci se spojenou osobou, a to zahraniční nebo tuzemskou (přílohu vyplní ve vztahu ke všem spojeným osobám).

1.2 Všeobecné změny a samostatné definice

Úprava pro Lichtenštejnsko

Celkem do 11 paragrafů (tam kde do konce roku 2014 byla umožněna aplikace ve vztahu k Norsku a Islandu) přináší novela rozšíření o Lichtenštejnské knížectví. Za všechny uveďme např. možnosti uplatnění nezdanitelných částí základu daně podle § 15 ZDP nebo slevy na dani a daňové zvýhodnění podle § 35ba ZDP, § 35c ZDP ve vztahu k občanům Lichtenštejnska.

Takto novelizovaná ustanovení se však použijí až ode dne, kterým se začne provádět smlouva mezi Českou republikou a Lichtenštejnským knížectvím o zamezení dvojímu zdanění. A ještě doplňme, že zákon v těchto ustanoveních většinou přímo nezmiňuje Lichtenštejnské knížectví, ale uvádí Evropský hospodářský prostor, kam patří členské státy EU, a dále Norsko, Island a Lichtenštejnsko.

Vymezení bytové jednotky

Další změna, provedená na více místech zákona, se týká přesnějšího vymezení bytové jednotky pro účely určitých výhod, zejména pro fyzické osoby [viz např. § 4 odst. 1 písm. a) ZDP pro osvobození při prodeji jednotky v případě bydliště nejméně po dobu 2 let bezprostředně před převodem nebo § 15 odst. 3 ZDP pro odečet úroků z úvěru na bytové potřeby].

Zatímco do konce roku 2013 zákon vystačil s vymezením „byt”, od roku 2014 již toto vymezení nestačí. Celou problematiku domů rozdělených na jednotky (byty, nebytové prostory) totiž převzal od roku 2014 nový občanský zákoník (místo zrušeného zákona č. 72/1994 Sb., o vlastnictví bytů). A jelikož jednotka podle nového občanského zákoníku může být tvořena i více byty či nebytovými prostory, přijal ZDP pro označení „bytové jednotky” výraz jednotka, která neobsahuje nebytový prostor. Nicméně jednotka zahrnující byt může obsahovat i další místnosti typu garáž, sklep, komora, prádelna, apod., které by v případě, že by byly vyčleněny jako nebytový prostor v rámci jednotky, znamenaly pro fyzickou osobu ztrátu těchto daňových výhod.

Od roku 2015 proto novela upravila text tak, že jde o jednotku, která nezahrnuje nebytový prostor jiný než garáž, sklep nebo komoru.

Samostatné definice

I v novele 2015 zákonodárci pokračují v trendu zavádění společných ustanovení pro definice pojmů v ZDP. Připomeňme, že od roku 2014 se do ZDP dostala:

  • obecná společná ustanovení o věcech (viz § 21b ZDP),

  • obecná společná ustanovení o majetkových právech (§ 21c ZDP),

  • obecná společná ustanovení o finančním leasingu (§ 21d ZDP, rozebereme dále podrobněji, neboť toto ustanovení bylo značně rozšířeno), a

  • obecná společná ustanovení o osobách (§ 21e ZDP).

Od roku 2015 tento trend pokračuje a zákon obsahuje hned čtyři nová ustanovení:

  • V novém § 21f ZDP zákonodárce vymezil, že pro účely ZDP se hledí jako na vklad do obchodní korporace:

    • na vyčlenění majetku do svěřenského fondu a zvýšení majetku svěřenského fondu smlouvou nebo pořízením pro případ smrti, a

    • na vklad a vyčlenění majetku do fundace nebo ústavu.

Uvedené se aplikuje již od roku 2014 a mj. přináší zmíněným subjektům možnost uplatnit daňové odpisy z takového majetku.

  • Ustanovení § 21g ZDP obsahuje vymezení minimální mzdy pro účely daní z příjmů. Nejde o nic nového, jen o zjednodušení textu zákona, kdy se definice nemusí opakovat všude tam, kde se zákon o minimální mzdě zmiňuje.

  • Nový § 21h ZDP je nazván vztah k účetním předpisům a obsahuje to, co bylo v roce 2014 součástí § 23 odst. 1 ZDP, a to základní zásadu, že u poplatníka, který je účetní jednotkou,

    • jsou příjmy jeho výnosy podle právních předpisů upravujících účetnictví a

    • výdaji jeho náklady podle právních předpisů upravujících účetnictví,

s výjimkou poplatníků účtujících v soustavě jednoduchého účetnictví.

Je zajímavé, že i přesto nový Pokyn GFŘ D-22 v bodě 3 k § 7 odst. 7 zákona stále uvádí, že v případě, že fyzická osoba, která vede účetnictví a rozhodne se uplatnit daňové výdaje procentem z příjmů dle § 7 odst. 7 ZDP, bude vycházet z evidence příjmů, tj. vč. přijatých záloh (nikoli pohledávek).

  • Posledním novým ustanovením je § 21i ZDP upravující zvláštní ustanovení o vymezení dividendového příjmu, podle něhož se (zjednodušeně) na dividendy použije ustanovení o podílech na zisku.

1.3 Daň z příjmů u fyzické osoby

Majetkový prospěch FO

Mezi příjmy, které nejsou předmětem daně, patřil v roce 2014 [na základě § 3 odst. 4 písm. j) ZDP] majetkový prospěch, a to:

  • vydlužitele při bezúročné zápůjčce (§ 2390 NOZ),

  • vypůjčitele při výpůjčce (§ 2193 NOZ) a

  • výprosníka při výprose (§ 2189 NOZ).

Od roku 2015 zákonodárci přesunuli majetkový prospěch pod příjmy osvobozené od daně do § 4a písm. m) ZDP, avšak s jistými omezeními:

  • toto osvobození se netýká příjmů, které by byly považovány za příjmy ze závislé činnosti, a v ostatních případech lze aplikovat jen na příjmy:

  • od „blízkého” příbuzného nebo

  • od osoby sdílející alespoň rok společnou domácnost nebo

  • ze svěřenského fondu, kam byl majetek vyčleněn některou z osob uvedených v předchozím, anebo

  • od jiné osoby, ale u ní je osvobozený majetkový prospěch omezen částkou 100 000 Kč za rok.

Popsaná změna opět ovlivňuje poskytování zápůjček zaměstnavatele zaměstnanci. Vývoj v posledních třech letech ukazuje následující tabulka:

úprava platná do 31. 12. 2013 rok 2014 úprava platná od roku 2015 
obsaženo v § 6 odst. 9 písm. l) ZDP neupraveno  obsaženo v § 6 odst. 9 písm. v) ZDP 
osvobozen byl nepeněžní příjem u bezúročných půjček či půjček s úrokem nižším než obvyklým do 100 000 Kč na bytové potřeby, příp. do 20 000 Kč na překlenutí tíživé životní situace (v případě živelních pohrom byly limity 10x vyšší)  bezúročné zápůjčky nebyly předmětem daně (bez ohledu na výši a limit), u zápůjček s úrokem nižším než obvyklým se rozdíl zaměstnanci přidaňuje  u bezúročných zápůjček osvobozen majetkový prospěch do úhrnné výše jistin 300 000 Kč od jednoho zaměstnavatele, zápůjčky s úrokem nižším než obvyklým se dodaní (stejně jako v roce 2014)  

Osvobozené příjmy FO

Tím se dostáváme k osvobozeným příjmům fyzické osoby, které nalezneme v § 4 ZDP a od roku 2014 i v § 4a ZDP. Jak zjistíme pohledem do znění účinného od roku 2015, zákonodárci pro nás připravili jakousi „konsolidaci” neboli vzájemný přesun ustanovení tak, aby:

  • všechna osvobození bezúplatných příjmů byla v § 4a ZDP, a

  • ostatní obecná osvobození v § 4 ZDP.

Viz např. ustanovení § 4a písm. n) ZDP a § 4a písm. o) ZDP [dříve obojí v § 4 odst. 1 písm. ze) ZDP]. Zabývejme se ale spíše věcnými změnami.

Převod podílu na obchodní korporaci

V ustanovení § 4 odst. 1 písm. r) ZDP, které řeší osvobození převodu podílů v obchodní korporaci, bylo zásadní změnou od roku 2014, že test pětileté doby držby se počítá pro každou nabytou část jednotlivě, nikoliv od nabytí prvního podílu. Nově je v ustanovení stanoveno, že:

  • při rozdělení podílu pro účely prodeje části původního podílu bude mít každý z rozdělených podílů časový test shodný s původním nerozděleným podílem (tuto změnu lze podle přechodných ustanovení použít i v roce 2014), a

  • ustanovení se aplikuje jen na úplatný převod podílu, tj. nikoliv na bezúplatné převody [obdobná změna byla provedena i v § 4 odst. 1 písm. w) ZDP u osvobození příjmů z prodeje cenných papírů].

Příjem z  převodu CP do 100 000 Kč

Osvobození příjmů z  převodu cenných papírů a příjmů z podílů připadající na podílový list při zrušení podílového fondu, pokud jejich úhrn nepřesáhne 100 000 Kč, které bylo do ZDP nově zařazeno od roku 2014 prostřednictvím § 10 odst. 3 písm. c) ZDP, se přesouvá do § 4 odst. 1 písm. v) ZDP. To bude výhodné v případech, kdy by cenné papíry byly součástí obchodního majetku podnikající FO (kdy jako osvobození v rámci ostatních příjmů uplatnit nešlo), ale předřazení před osvobození dle § 4 odst. 1 písm. w) ZDP způsobuje, že obě osvobození nepůjde zkombinovat.

Osvobození důchodů

Osvobození pravidelně vyplácených důchodů nebo penzí ve výši 36x minimální mzdy platné k 1. 1. kalendářního roku, uvedené v § 4 odst. 1 písm. h) ZDP, se sice nezměnilo. Ale limit vzrostl v důsledku zvýšení minimální mzdy, a to z 306 000 Kč (pro rok 2014) na hodnotu 331 200 Kč (v roce 2015).

Zásadní změna však je v aplikaci § 4 odst. 3 ZDP. Připomeňme, že toto ustanovení blokuje aplikaci osvobození v § 4 odst. 1 písm. h) ZDP v situaci, kdy součet příjmů podle § 6 ZDP a dílčích základů daně podle § 7 ZDP a § 9 ZDP převýší 840 000 Kč. Přestože čl. II. 8 zákonného opatření č. 344/2014 Sb. umožnil neaplikaci tohoto ustanovení pro roky 2013, 2014, 2015, novela č. 267/2014 Sb. „ruší nepoužití” v roce 2015.

Termín pro použití daru

V § 4a písm. j) ZDP, který řeší osvobození bezúplatně poskytnutého plnění (daru) v případě, že je příjemce prokazatelně použije na studium, úhradu sociálních služeb či pomůcky pro zdravotně postižené, byla doplněna povinnost použít takto dar nejpozději do konce kalendářního roku následujícího po přijetí.

Oznamování osvobozených příjmů

K problematice osvobozených příjmů fyzických osob doplňme upozornění na nový § 38v ZDP, který od roku 2015 nařizuje fyzickým osobám oznamovat osvobozený příjem nad 5 000 000 Kč (hranice pro každý jednotlivý příjem se bere samostatně). Oznámení se bude podávat:

  • v termínu shodném s termínem pro podání přiznání k dani z příjmů a

  • bude obsahovat údaje o výši příjmu, okolnostech nabytí příjmu a datum, kdy příjem vznikl.

Oznámení se nebude týkat případů, které (v souladu se zákonem) zveřejnilo GFŘ ve své informaci z 21. 1. 2015 nazvané Sdělení k oznámení o osvobozených příjmech fyzických osob (jde o převody prostřednictvím katastru nemovitostí České republiky).

Za neoznámení těchto osvobozených příjmů budou poměrně citelné sankce - viz § 38w ZDP.

Úpravy základu daně FO

Nyní se již dostáváme ke změnám ve stanovení základu daně. V ustanoveních § 5 odst. 10 ZDP, který od roku 2014 nařizuje zvýšení základu daně o dluh zaniklý z titulu dohody mezi věřitelem a dlužníkem, na základě které se dosavadní dluh nahradí dluhem novým, a to nižším, byly doplněny výjimky (případy, na které se to nevztahuje). Zvýšení se netýká (bylo již dříve) dluhu ze smluvní pokuty, úroku z prodlení a jiných obdobných sankcí, a nově ani prominuté daně, poplatku nebo jiného obdobného peněžitého plnění.

Příjmy ze závislé činnosti

V ustanoveních § 6 ZDP, který řeší příjmy ze závislé činnosti, nalezneme změny u osvobozených příjmů:

  • V § 6 odst. 9 písm. d) ZDP bylo přeformulováno osvobození nepeněžního plnění poskytovaného zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z FKSP, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou daňovými, na různé účely. Místo na „předškolní zařízení” nově zákon hovoří o „použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona”.

Poznámka: Doplňme v této souvislosti, že novela již neuvádí jako nedaňové výdaje zaměstnavatele na provoz předškolních zařízení (§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP), ba dokonce nový § 24 odst. 2 písm. zw) ZDP umožňuje uplatnit zaměstnavateli v této souvislosti i výdaje daňové! Pokud by ale zaměstnavatel měl mít v těchto situacích daňově účinné náklady, nemohl by nabízet zaměstnancům umístění dítěte do tohoto zařízení jako pro zaměstnance osvobozený benefit.

  • V § 6 odst. 9 písm. p) ZDP dochází ke zpřesnění vymezení soukromého životního pojištění. Cílem je zamezit tomu, aby byly daňové výhody (nejen v případě příspěvku zaměstnavatele na toto pojištění, ale i v případě odčitatelné položky podle § 15 odst. 6 ZDP) poskytnuty i na pojištění, kdy jsou v průběhu pojistné doby vypláceny určité částky, které nejsou pojistným plněním a nezakládají zánik pojistné smlouvy. Sankcí za porušení podmínek je dodanění fyzické osoby, které je nově příjmem ze závislé činnosti. Dodanit se navíc (a to jako příjem ze závislé činnosti) musí všechny osvobozené příspěvky zaměstnavatele na toto pojištění za posledních 10 let, a zaměstnanec bude mít povinnost podat si sám přiznání podle § 38g odst. 6 ZDP.

Spolu se závislou činností proberme i změny v § 38i ZDP, který řeší opravy na dani z příjmů ze závislé činnosti vybírané srážkou formou záloh. Pokud byla:

  • sražena daň vyšší nebo vyplacen nižší daňový bonus, zkracuje se lhůta pro vrácení rozdílu zaměstnanci z 3 roky na 2 roky od konce podání vyúčtování za zdaňovací období, ve kterém přeplatek vznikl,

  • sražena daň nižší nebo vyplacen vyšší daňový bonus, řeší se oprava ve stejné dvouleté lhůtě, přičemž je zde od roku 2014 možnost, chyboval-li zaměstnanec, srazit mu po dohodě dlužnou částku včetně příslušenství, anebo (nesouhlasí-li zaměstnanec se srážkou) zaměstnavatel oznámí vše správci daně; podle doplnění od roku 2015 (§ 38i odst. 6 ZDP) musí zaměstnavatel o oznámení daného zaměstnance informovat, neboť ten bude mít povinnost podat daňové přiznání (nový § 38g odst. 5 ZDP).

Podle nového § 38g odst. 4 ZDP (který platí i zpětně pro rok 2014) může zaměstnanec, kterému bylo v některé ze záloh aplikováno solidární zvýšení daně, řešit roční zúčtování u svého zaměstnavatele (tj. nemusí podávat daňové přiznání), pokud nebude povinen svou daň v daném roce zvýšit o solidární zvýšení daně (a splňuje i další běžné podmínky pro provedení ročního zúčtování).

A ještě drobná zmínka k ročnímu zúčtování - termín pro provedení (do 31. 3.) a pro vrácení případného přeplatku (nejpozději v březnové mzdě) zůstávají nezměněny (i pro rok 2014) - viz novelizovaný § 38ch ZDP a čl. II bod 46 zákona č. 267/2014 Sb.

Příjmy ze samostatné činnosti

Ve vymezení samostatné činnosti (§ 7 ZDP) dochází ke zpřesnění příjmů uváděných v § 7 odst. 1 písm. c) ZDP, neboť novela od roku 2014 změnila původní text „příjem z jiného podnikání podle zvláštních předpisů” na nejednoznačný text „příjem z podnikání neuvedeného v písmenech a) a b)” (tj. z podnikání jiného než živnost, zemědělská výroba, lesní a vodní hospodářství). Text byl proto doplněn (se zpětným použitím i v roce 2014) o dovětek, že jde o „podnikání, ke kterému je potřeba podnikatelské oprávnění”.

Omezení paušálů pro živnostníky

Asi nejvýznamnější změnou pro podnikatele je omezení procentních (paušálních) výdajů i pro příjmy ze živnosti či zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství. Přijaté omezení (viz § 7 odst. 7 ZDP) je nastaveno tak, že příslušný procentní výdaj lze uplatnit jen oproti příjmům do 2 000 000 Kč (tedy obdobně, jak se již od roku 2013 postupuje u 40% a 30% procentních výdajů).

Srážková daň autorů

Po roce se opět mění § 7 odst. 6 ZDP, tj. aplikace srážkové daně na příspěvky autorů. Zákonodárci vrátili do ustanovení omezení (zúžení) aplikace jen na příspěvky do novin, časopisů, rozhlasu či televize (tak jak jsme to měli do konce roku 2013), ale max. výše 10 000 Kč (počítáno v úhrnu za měsíc od jedné firmy) zůstává zachována. Od roku 2015 se autoři již nebudou moci rozhodnout se pro zahrnutí sražené daně do DPFO (možnost pro rok 2014 v § 36 odst. 7 ZDP tak byla v tomto směru výjimkou).

Změny v § 8 a § 10 ZDP

Jelikož v § 9 ZDP žádné změny pro rok 2015 nejsou, soustřeďme se na změny u příjmů z kapitálového majetku v § 8 ZDPa ostatních příjmů v § 10 ZDP. Jde např. o tyto novinky:

  • § 8 odst. 1. písm. a) ZDP nově řeší zdanění podílu na zisku v rámci příjmů z kapitálového majetku u všech osob, které právo na podíl na zisku mají, tj. nejenom u společníků (u zaměstnanců se i nadále bude aplikovat § 6 ZDP). Příčinou je § 34 odst. 1 ZOK, podle něhož může společenská smlouva určit, že se podíl na zisku rozdělí i mezi jiné osoby než pouze mezi společníky.

  • Zdanění jiných výnosů z držby cenných papírů bylo přesunuto z § 8 odst. 1 písm. a) ZDP do § 10 ZDP (nebude-li se jednat o příjmy z podnikání podle § 7 ZDP).

  • Ustanovení § 10 odst. 1 písm. g) ZDP bylo rozšířeno o příjem z vrácení emisního ážia, příplatku mimo základní kapitál nebo těmto plněním obdobná plnění.

  • Nové ustanovení § 10 odst. 1 písm. o) ZDP upravuje jako ostatní příjem z rozpuštění rezervního fondu vytvořeného ze zisku nebo z rozpuštění obdobného fondu (ZOK již od roku 2014 nenařizuje povinnost vytvářet a udržovat rezervní fond, resp. nedělitelný fond v případě družstva). V případě výplaty fyzické osobě bude tento ostatní příjem zdaněn zvláštní sazbou daně [nově § 36 odst. 2 písm. i) ZDP].

  • V § 10 odst. 1 písm. b) ZDP dochází k rozdělení ostatních příjmů z převodu věci na příjmy z převodu nemovité věci, příjmy z cenného papíru a příjmy z jiné věci. Důvodem je snaha zabránit tomu, aby byla např. ztráta z prodeje cenných papírů „kompenzována” ziskem z prodeje nemovité věci.

  • Do § 10 odst. 2 ZDP bylo doplněno, že v případě, kdy bezúplatný příjem plyne do společného jmění manželů, bude tento příjem zdaňovat pouze jeden z manželů.

Společné příjmy fyzických osob

V souvislosti se společným příjmem fyzických osob, tedy s úpravou v § 12 ZDP a § 13 ZDP zmiňme odlišný přístup k rodinnému závodu, resp. příjmům z jeho provozu, který zavádí novela ZDP od roku 2015. Připomeňme, že rodinný závod je coby nový pojem vymezen od roku 2014 v §§ 700 až 707 NOZ, a že pro rok 2014 zákon o daních z příjmů zdanění příjmů z rodinného závodu příliš neupravoval (až na zmínku v § 12 odst. 1 ZDP, čili pravidlo, které zakazuje použít procentní výdaje v situaci, kdy jsou příjmy např. ve sdružení do společnosti nebo v roce 2014 i u rodinného závodu rozdělovány mezi poplatníky jiným poměrem než související výdaje).

Pro rok 2015 nařizuje úprava v § 13 ZDPpodřídit příjmy z provozu rodinného závodu pod režim spolupracujících osob. Podle důvodové zprávy by se takto postupovalo i dříve, ale omezením prý byl požadavek na společnou domácnost (který novelizované znění § 13 ZDP v případě členů rodiny zúčastněných na provozu rodinného závodu neobsahuje).

Vzhledem k tomu, že přijatý princip zdanění členů rodinného závodu pro rok 2013 dosti porušuje principy odměňování zakotvené v novém občanském zákoníku, považujeme za vhodnější řešit podnikání v rámci rodinného závodu skrze smlouvu o sdružení do společnosti.

Nezdanitelné částky FO

Ustanovení § 15 ZDP, řešící u FO nezdanitelné částky (odčitatelné položky od základu daně), doznalo také několik významných změn:

  • Snížení základu daně o dar (resp. poskytnuté bezúplatného plnění) ze společného jmění manželů může uplatnit jeden z nich nebo oba poměrnou částí! I když tedy lze hodnotu takových darů libovolně mezi manžele „rozdělit”, pozor se musí dát na dolní limit (ten se sleduje u každého individuálně na jím uplatňovanou část darů).

  • V případě § 15 odst. 5 ZDP, tedy snížení základu daně při spoření na penzi, řeší novela (i zpětně pro rok 2014) problém, který vznikl již jako důsledek možnosti přechodu z původního penzijního připojištění do nového doplňkového penzijního spoření (podle § 191 zákona č. 427/2011 Sb.). Fyzické osobě sice zůstala i nadále možnost odečtu hrazených příspěvků v úhrnu až do výše 12 000 Kč ročně, ale v obou případech se měly započítat až úhrady nad 12 000 Kč. Pokud by tedy fyzická osoba hradila např.

    • půl roku pojistné na penzijní pojištění a uhradila celkem 9 000 Kč a

    • v druhé polovině roku po přechodu do doplňkového penzijního spoření uhradila opět 9 000 Kč,

    • i když by v součtu uhradila 18 000 Kč, podle nenovelizované úpravy by si nemohla uplatnit žádné snížení. Nová úprava v těchto případech sčítá obě placená pojištění v daném roce, a tím problém řeší (v uvedeném případě si fyzická osoba uplatní 6 000 Kč, tj. částku převyšující 12 000 Kč).

  • Dále novela doplňuje do § 15 odst. 5 ZDP, že zvýšení základu daně při porušení podmínek pro snížení základu daně při spoření na penzi se bude provádět maximálně za posledních 10 let.

  • Do § 15 odst. 6 ZDP pro odečet individuálně placeného pojistného na soukromé životní pojištění bylo doplněno nové omezení – zákaz výplat typu odbytného (jako v případě, kdy hradí pojistné zaměstnavatel - viz předchozí) vč. toho, že při porušení podmínek se vrací odpočet maximálně za posledních 10 let.

  • Z § 15 odst. 9 ZDP byla vypuštěna povinnost, která při dokládání výše příjmů ze zdrojů ze zahraničí u nerezidentů nařizovala použít formulář MF.

Změny v dalších sníženích základu daně

V souvislosti s dalšími změnami v ustanoveních umožňujících fyzické osobě snížit základ daně zmiňme princip zavedený v roce 2014 v §§ 239a až 239d DŘ pro placení daně za zemřelého, kdy se pro účely správy daní na právní skutečnosti hledí tak, jako by zůstavitel žil do dne předcházejícího dni skončení řízení o pozůstalosti. V tomto období je povinnost osoby spravující pozůstalost podávat řádná daňová přiznání, avšak podle § 38ga ZDP v nich nelze uplatnit položky odčitatelné od základu daně, slevy na dani ani daňové zvýhodnění. Nicméně novela od roku 2015 umožňuje alespoň uplatnění daňové ztráty a zbavuje povinnosti platit „v posmrtných obdobích” zálohy na daň.

Změny v daňových sazbách

Změny v daňových sazbách se v roce 2015 nekonají, přestože se předpokládalo odstranění superhrubé mzdy. Stále tedy bude 15% jednotná sazba daně a 7% solidární zvýšení daně, ale:

  • V důsledku zvýšení průměrné mzdy dochází ke zvýšení hranice, od které se aplikuje solidární zvýšení daně, a to z 1 245 216 Kč na 1 277 328 Kč, resp. u měsíčních záloh z 103 768 Kč na 106 444 Kč.

  • Nový § 16a odst. 3 ZDP pak přináší „průlomovou novinku”: možnost zohlednění daňové ztráty ze samostatné činnosti oproti příjmům ze závislé činnosti pro účely aplikace solidárního zvýšení daně. Toto ustanovení lze navíc použít i zpětně pro rok 2014!

Příklad
Nechť má FO příjem ze závislé činnosti 1 500 000 Kč a ze samostatné činnosti ztrátu 1 000 000 Kč. V takovém případě se:

  • ještě v roce 2013 aplikovalo solidární zvýšení daně na částku příjmů ze závislé činnosti převyšující 1 242 432 Kč (tj. nad 48násobek průměrné mzdy), ale

  • v roce 2014 ani v roce 2015 se v daném případě solidární zvýšení daně neuplatní, neboť proti příjmu ze závislé činnosti lze uplatnit ztrátu z podnikání (a výsledek rozhodně 48násobek průměrné mzdy nepřevýší).

Slevy na dani

V důsledku nálezů

Nahrávám...
Nahrávám...