8.3.3 Neumožnění kontroly
Ing. Zdeněk Burda, Ing. Romana Nováková
-
§ 29 ZSDP – Předvolání a předvedení (pouze nepřímo)
-
§ 37 ZSDP – Pokuty (pouze nepřímo)
-
§ 31 odst. 5 ZSDP – Vyměření podle pomůcek (pouze nepřímo)
-
§ 87 DŘ – Daňová kontrola
Komentář:
Novela daňového řádu změnila koncept zahájení daňové kontroly, kdy odbourala fyzickou přítomnost daňového subjektu nebo jeho zástupce tím, že daňová kontrola je zahájena oznámením, které se doručuje. Důvodem jsou časté obstrukce některých daňových subjektů, a to zejména v okamžiku, kdy daňová kontrola měla být zahájena těsně před prekluzí (promlčením) daně. Správce daně má tedy nyní možnost sám si zvolit, který postup při zahájení kontroly zvolí. Typicky je možné, že si správce daně telefonicky domluví termín společného jednání s daňovým subjektem, při kterém mu bude formou protokolu zahájení daňové kontroly oznámeno a rovnou i doručeno. Faktickou kontrolní činnost pak lze zahájit jak fyzicky u samotného daňového subjektu, tak i korespondenčně vyžádáním si účetních záznamů a jiných informací. Rozhodným okamžikem pro přerušení lhůt podle § 148 DŘ bude zahájení daňové kontroly (ať již za přítomnosti daňového subjektu nebo korespondenčně). Zahájení faktické kontrolní činnosti je pak korektivem toho, aby nedocházelo ze strany správce daně ke zneužití institutu zahájení daňové kontroly. U jednotlivých subjektů se pak v praxi bude okamžik zahájení kontroly a zahájení kontrolní činnosti pochopitelně lišit, nicméně v kontextu celého případu bude nutno posuzovat, zda kontrolní činnost byla zahájena neprodleně, tedy v mantinelech bezodkladnosti.
Podle § 145 DŘ je správce daně povinen vyzvat daňový subjekt k podání dodatečného daňového přiznání, pokud se mu podaří zjistit, že údaje tvrzené daňovým subjektem nejsou správné. Muže ovšem nastat i situace, kdy vydání předchozí výzvy je nemožné, anebo nežádoucí s ohledem na specifika dané situace (např. obava správce daně o ztrátě důkazních prostředků). Ale může nastat i situace, kdy správce daně před zahájením daňové kontroly nebude mít vůbec žádné konkrétní informace o správnosti tvrzené daně, a pak výzvu ani nelze vydat. V případě, že správce daně pochybnosti o správnosti tvrzené daně měl před zahájením kontroly, a přesto výzvu podle § 145 DŘ nevydal, má za důsledek nemožnost vyměřit daňovému subjektu penále, jakmile bude daň doměřena.
Finanční úřad chtěl u paní Vomáčkové zahájit kontrolu, a tak jí zaslal oznámení o zahájení daňové kontroly. Zaslání tohoto oznámení bude podléhat běžným pravidlům pro doručování (tzn. právnickým osobám do datové schránky, fyzické osobě bez datové schránky poštou do vlastních rukou).
V případě nevyzvednutí zásilky pak platí fikce doručení po deseti dnech. Připomeňme také, že pravidla pro doručování jsou dnes již velice přísná, pro uplatnění fikce doručení není nutné, aby se adresát v okamžiku doručování na uvedené adrese zdržoval. Může sice dodatečně požádat o vyslovení neplatnosti doručení…