dnes je 28.3.2024

Input:

Distanční smlouvy a smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory

9.6.2020, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

3.2.4.2
Distanční smlouvy a smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory

JUDr. Jarmila Štefek

Pojem "distanční smlouva"

Distanční smlouvy jsou smlouvy uzavírané prostřednictvím prostředků komunikace na dálku (adresovaný i neadresovaný tisk, katalogový prodej, telefon, elektronická pošta, internet, skype apod.). V případě, že spotřebitel podá objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku, je podnikatel povinen neprodleně potvrdit její obdržení. To však neplatí při uzavírání smlouvy výlučně výměnou elektronické pošty nebo obdobnou individuální komunikací. Současně musí podnikatel spotřebiteli poskytnout v textové podobě kromě znění smlouvy i znění všeobecných obchodních podmínek. Rozhodující skutečností je, že spotřebitel nemá možnost před uzavřením smlouvy získat podrobnější informace o zboží.

Pojem "smlouva uzavíraná mimo obchodní prostory"

Jedná se o smlouvu, kterou spotřebitel uzavře mimo obchodní prostory podnikatele (například provozovnu, obvyklý prostor jeho podnikání, během zájezdu, apod.), a to například i prostřednictvím prostředků komunikace na dálku. O takovou smlouvu se dle NOZ jedná také např. v případě smlouvy uzavřené v průběhu návštěvy u spotřebitele doma, pakliže si spotřebitel návštěvu výslovně nevyžádal, na jeho pracovišti nebo v průběhu zájezdu, který organizuje podnikatel za účelem propagace a prodeje svého zboží nebo poskytování služeb (tzv. předváděcí akce), či na ulici ve stánku podnikatele. Za smlouvu uzavřenou mimo prostor obvyklý pro podnikání se rovněž považuje smlouva, která sice byla uzavřena v prostoru obvyklém pro podnikatelovo podnikání, avšak k jejímu uzavření došlo bezprostředně poté, co podnikatel oslovil spotřebitele mimo tyto prostory. Předchozí právní úprava toto za smlouvu uzavřenou mimo obchodní prostory nepovažovala.

Informační povinnost podnikatele

Před uzavřením distanční smlouvy nebo smlouvy uzavírané mimo obchodní prostory či před tím, než spotřebitel učiní závaznou nabídku, je podnikatel povinen sdělit spotřebiteli kromě údajů uvedených v § 1811 odst. 2 NOZ (základní údaje) také:

a) náklady na prostředky komunikace na dálku, pokud se liší od základní sazby,

b) údaj o případné povinnosti zaplatit zálohu nebo obdobnou platbu, je-li vyžadována,

c) v případě, že se jedná o smlouvu, jejímž předmětem je opakované plnění, nejkratší dobu, po kterou bude smlouva strany zavazovat,

d) v případě smlouvy uzavírané na dobu neurčitou, nebo jejímž předmětem je opakované plnění, údaj o ceně nebo způsobu jejího určení za jedno zúčtovací období, kterým je vždy jeden měsíc, pokud je tato cena neměnná,

e) v případě smluv uzavíraných na dobu neurčitou, nebo jejímž předmětem je opakované plnění, údaje o veškerých daních, poplatcích a nákladech na dodání zboží nebo služby určených způsobem podle písmena b),

f) pokud lze využít práva na odstoupení od smlouvy, podmínky, lhůtu a postupy pro uplatnění tohoto práva, jakož i formulář pro odstoupení od smlouvy, jehož náležitosti stanoví prováděcí právní předpis,

g) údaj, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží, a jde-li o smlouvu uzavřenou prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, náklady za navrácení zboží, jestliže toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou,

h) údaj o povinnosti uhradit poměrnou část ceny v případě odstoupení od smlouvy, jejímž předmětem je poskytování služeb a jejichž plnění již začalo,

i) jde-li o smlouvu podle § 1837 písm. l) NOZ, údaj, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy, popřípadě za jakých podmínek mu právo na odstoupení od smlouvy zanikne, (smlouva o dodání digitálního obsahu, pokud nebyl dodán na hmotném nosiči a byl dodán s předchozím výslovným souhlasem spotřebitele před uplynutím lhůty pro odstoupení od smlouvy),

j) údaj o existenci, způsobu a podmínkách mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů včetně údaje, zda se lze obrátit se stížností na orgán dohledu nebo státního dozoru.

Údaje podle písm. f), g) a h) může podnikatel spotřebiteli sdělit také prostřednictvím vzorového poučení o možnosti odstoupení od smlouvy, jehož náležitosti jsou stanoveny nařízením vlády č. 363/2013 Sb., o vzorovém poučení o právu na odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem nebo mimo obchodní prostory a vzorovém formuláři pro odstoupení od těchto smluv (viz tento vzor a tento vzor).

Smlouva uzavřená prostřednictvím telefonu

Podle § 1825 NOZ platí v případě, kdy se sjednává smlouva prostřednictvím telefonu, že podnikatel je povinen sdělit spotřebiteli na začátku hovoru základní údaje o sobě a účel hovoru.

Důkazní břemeno

V případě pochybností musí podnikatel prokázat, že spotřebiteli sdělil výše uvedené údaje.

Důkazní břemeno ohledně prokázání splnění informační povinnosti je tudíž přeneseno na podnikatele.

V případě smlouvy o poskytování služeb může podnikatel začít s plněním své povinnosti ve lhůtě pro odstoupení od smlouvy pouze na základě výslovné žádosti spotřebitele učiněné v textové podobě.

Odstoupení od smlouvy

Spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy ve lhůtě čtrnácti dnů, přičemž postačí, když poslední den této lhůty spotřebitel odstoupení od smlouvy podnikateli odešle. V případě, že spotřebitel neobdrží plnění již při uzavření smlouvy, počíná čtrnáctidenní lhůta běžet:

  • od převzetí zboží,

  • skládá-li se dodávka z několika částí, či je složena z několika výrobků, které nejsou zaslány společně, počne běžet lhůta od převzetí poslední části či posledního výrobku,

  • v případě pravidelné opakované dodávky zboží je počátek lhůty stanoven na okamžik převzetí první dodávky.

Pokud spotřebitel nebyl poučen o právu odstoupit od smlouvy, může od smlouvy odstoupit do jednoho roku a čtrnácti dnů ode dne počátku běhu lhůty pro odstoupení. V případě, že podnikatel splní dodatečně svoji informační povinnost, tato dodatečná lhůta jednoho roku a čtrnácti dnů se přetrhává a běží nová čtrnáctidenní lhůta od okamžiku, kdy podnikatel spotřebitele informuje o možnosti odstoupení od smlouvy.

Povinnosti spotřebitele při odstoupení

Spotřebitel je povinen vrátit zboží bez zbytečného odkladu nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Pokud spotřebitel odstoupil do smlouvy, jejímž předmětem bylo poskytnutí služby, a byla-li již spotřebiteli služba poskytnuta, není spotřebitel vůči podnikateli ničeho povinen. Toto však neplatí v případě, kdy spotřebitel výslovně podnikatele požádal, aby s plněním služby začal před uplynutím lhůty pro odstoupení. V takovém případě je spotřebitel povinen uhradit podnikateli poměrnou část sjednané ceny za plnění poskytnuté do okamžiku odstoupení od smlouvy. Je-li sjednaná cena nepřiměřeně vysoká, uhradí spotřebitel podnikateli poměrnou část ceny odpovídající tržní hodnotě poskytovaného plnění. Spotřebitel odpovídá podnikateli pouze za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto

Nahrávám...
Nahrávám...