dnes je 28.3.2024

Input:

Daň silniční

2.8.2022, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 14 minut

10.2.4
Daň silniční

Ing. Karel Janoušek

Zákon o dani silniční

Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb., o dani silniční (ZDS), ve znění pozdějších předpisů. Jeho poslední změna byla provedena zákonem č. 142/2022 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, který nabyl účinnosti 1. července 2022. Tato novela přinesla do dosavadního znění ZDS výrazné změny, a to s platností již od zdaňovacího období začínajícího 1. 1. 2022.

Daň silniční se od uvedeného data prakticky týká pouze některých nákladních automobilů a některých přípojných vozidel určených k přepravě zboží, došlo k podstatnému snížení počtu vozidel, za která se daň silniční platí, byla zrušena některá osvobození od daně, pro zdanitelná vozidla byla stanovena nová výše daně, byla zrušena povinnost placení záloh na daň a provedeny některé další související změny.

ZDS nově jako významný prvek zjištění, zda vozidlo je předmětem daně používá zejména údaje o kategorii vozidla a kód druhu karoserie. Rozdělení vozidel a technické podmínky pro jejich správné zařazení do kategorií a použití kódů druhu karoserie jsou uvedeny zejména v zákoně č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášce č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášce č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, a některých směrnicích EU, zejména nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858 o schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla a o dozoru nad trhem s nimi, o změně nařízení (ES) č. 715/2007 a č. 595/2009 a o zrušení směrnice 2007/46/ES.

Uvedené vyhlášky a předpisy EU jsou důležité pro zjištění, případně posouzení kategorie vozidla a kódu druhu karoserie, není-li jednoznačně zapsán v jeho technickém průkazu. Tyto údaje jsou totiž podstatné pro rozhodnutí, zda příslušné vozidlo je předmětem daně a pro zjištění správné výše daně.

Předmět daně silniční

Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně silniční, není vůbec podstatné, kdo je vlastníkem vozidla (zda právnická osoba, podnikatel anebo fyzická osoba-občan nepodnikající), ani zda, kde a k čemu je vozidlo používáno anebo používáno není. Rozhodující je, zda jsou splněny podmínky uvedené zejména v ustanovení § 2 odst. 2, 3 a 4 ZDS.

Předmětem daně silniční je nově tzv. zdanitelné vozidlo. Pro účely daně silniční jde pouze o silniční vozidlo kategorie N2 nebo N3 a přípojné vozidlo k takovému vozidlu kategorie O3 nebo O4, pokud je registrováno v registru silničních vozidel v České republice.

Aby bylo vozidlo předmětem daně, zcela postačuje zápis uvedené kategorie vozidla a kódu druhu karoserie (viz níže) v technickém průkazu a to, že toto vozidlo bylo registrováno v registru silničních vozidel (viz § 4 zákona č. 56/2001 Sb.) podle vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.

Podmínka registrování vozidla v ČR je splněna v okamžiku, kdy registrační místo přidělí vozidlu registrační značku podle § 23 vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.

Pokud je vozidlo dočasně vyřazeno z registru silničních vozidel, nesplňuje podmínky ustanovení § 2 odst. 2 ZDS, a není tedy předmětem daně silniční v kalendářním měsíci, v němž je po celou dobu (podle zápisu v technickém průkazu vozidla) z registru silničních vozidel vyřazeno.

Předmětem daně silniční nejsou vozidla se zvláštní registrační značkou [viz § 23 písm. d) vyhlášky č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů], z vozidel kategorie N2 a N3 vozidla podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, a vozidla kategorie O s druhem karoserie DA (návěsy).

Předmětem daně nejsou ani vozidla kategorie L, M, N1, O1, O2, T, C, R, S a Z.

Z druhů vozidel uvedených v § 3 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, nejsou zdanitelným vozidlem a tedy předmětem daně silniční (daň silniční se za ně neplatí) motocykly, osobní automobily, autobusy, vozidla zvláštního určení a speciální vozidla (např. autojeřáb, požární automobil, sanitní automobil, obytný automobil, pracovní stroj speciální nebo nesený) a tzv. ostatní silniční vozidla. Předmětem daně nejsou ani zvláštní vozidla (např. traktor, přípojné vozidlo k traktoru, pracovní stroj samojízdný nebo nesený).

Z nákladních vozidel jsou sice předmětem daně silniční nákladní automobily kategorie N2 a N3, ale vzhledem k nově stanovené výši daně pro zdanitelná vozidla uvedené v příloze k ZDS, se daň v zásadě platí en za vozidla kategorie N2 a N3:

  • s kódem druhu karoserie BA (nákladní automobil) nebo BB (skříňový automobil), a to za vozidla

    • - kategorie N2 jen s největší povolenou hmotností 12 tun a
    • - kategorie N3, přičemž u těchto vozidel se dvěma nápravami vždy, u vozidel se třemi nápravami jen v případě, že jejich největší povolená hmotnost je nejméně 15 tun a u vozidel se čtyřmi a více nápravami nejméně 23 tun.
  • s kódem druhu karoserie BC (tahač návěsu) a BD (silniční tahač) se daň platí v případě, že mají největší povolenou hmotnost jízdní soupravy nejméně 16 tun a pokud mají tři a více náprav nejméně 36 tun.

Daň se neplatí za vozidla kategorie N2 a N3 podkategorie vozidlo zvláštního určení a tato vozidla terénní, protože tato vozidla nejsou předmětem daně. Daň se neplatí ani za vozidla kategorie N s kódem druhu karoserie BE (lehké nákladní automobily kategorie N1) a BX (neúplná vozidla pouze s kabinou apod.), protože taková vozidla nejsou předmětem daně.

Pokud jde o přípojná vozidla, jsou nově předmětem daně pouze přípojná vozidla kategorie O3 a O4, Vozidla kategorie O1 a O2 předmětem daně nejsou. Vzhledem k nově stanovené výši daně (viz příloha k ZDS) se však daň silniční platí pouze za vozidla kategorie O4 s největší povolenou hmotností nejméně 12 tun.

Daň se však neplatí za přípojná vozidla kategorie O3 a O4 s kódem karoserie DA, tj. návěsy, protože nejsou předmětem daně. Naproti tomu přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), jsou od daně silniční osvobozena, ale pouze v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).

Pro zjištění, zda je vozidlo předmětem daně, jsou vždy rozhodující údaje zapsané v technickém průkazu příslušného vozidla (§ 14a ZDS), a to zápisy platné k prvnímu dni příslušného zdaňovacího období, příp. ke dni první registrace vozidla v ČR ve zdaňovacím období, pokud k první registraci došlo v průběhu zdaňovacího období. Jestliže v technickém průkazu vozidla nejsou uvedeny potřebné údaje o kategorii, podkategorii a kódu karoserie, zjistí se podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858, v platném znění, kde jsou uvedeny v článku 4 a Příloze I tohoto nařízení. Nedají-li se zjistit ani podle uvedeného nařízení, použijí se údaje z jiných technických dokladů k příslušnému vozidlu.

Základní znaky kategorií vozidel jsou uvedeny v § 3, § 4 ZDS a Příloze č. 2 k vyhlášce č. 341/2014 Sb., která odkazuje na další podrobnosti uvedené ve Směrnici 2007/46/ES. Číselník typů (kódy) karoserií vozidel, které se zapisují do technických průkazů vozidel, je uveden v Příloze č. 5 k vyhlášce č. 343/2014 Sb., druhy karoserií a jejich kódy v Příloze II Směrnice 2007/46/ES. S účinností od 1. 9. 2020 jsou další podrobnosti uvedeny v článku 4 a Příloze I Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/858.

Za shora uvedená zdanitelná vozidla se platí daň bez jakýchkoliv dosavadních výjimek či snížení sazby daně. Daň za zdanitelná vozidla se v plné výši platí i za zdanitelná vozidla používaná veřejně prospěšným poplatníkem či fyzickou osobou k činnosti, z níž příjmy nejsou předmětem daně z příjmů. Vůbec není podstatné, zda takové vozidlo bylo a kde či kým a k čemu používáno anebo zda používáno nebylo. K tomu, aby bylo předmětem daně s povinností daň uhradit, prakticky postačuje pouhá existence vozidla příslušné kategorie, příp. i druhu karoserie a splnění podmínky registrace v registru silničních vozidel. Výjimkou jsou vozidla od daně osvobozená.

Osvobození od daně

Od daně jsou podle § 3 ZDS osvobozena výše uvedená přípojná vozidla, jejichž karoserie má kód druhu (typu) DB, tj. přípojná vozidla tažená ojí (přívěsy), ale jen v případě, že poplatník daně za toto přípojné vozidlo je současně poplatníkem daně za zdanitelné vozidlo kategorie N s kódem druhu karoserie BD (silniční tahač, tahač přívěsů).

Dále jsou od daně osvobozena zdanitelná vozidla vybavená zvláštním zvukovým výstražným zařízením a zvláštním výstražným světlem modré barvy nebo modré a červené barvy zapsaným v technickém průkazu vozidla, vozidla určená jako státní hmotná rezerva, pokud nejsou používána k podnikání, vozidla diplomatické mise nebo konzulárního úřadu, pokud je zaručena vzájemnost, vozidla poskytovatele zdravotních služeb, báňské záchranné služby nebo horské záchranné služba, jsou-li v technickém průkazu vozidla označena jako sanitní nebo záchranářské, vozidla Českého

Nahrávám...
Nahrávám...