2.10.2 Předmět kontroly
JUDr. Petr Bukovjan
Kontrolní činnost prováděná orgány inspekce práce je druhem správního dozoru. Kdybychom měli jeho předmět vymezit co
nejstručněji, pak by jím bylo dodržování povinností vyplývajících právnickým
a fyzickým osobám z příslušných předpisů.
Nahoru Dodržování právních předpisů
Podrobné vymezení předmětu kontroly prováděné orgány inspekce práce
obsahuje § 3 ZIP. Státní úřad inspekce práce a
oblastní inspektoráty práce kontrolují dodržování povinností
vyplývajících:
-
z právních předpisů, z nichž vznikají zaměstnancům, příslušnému
odborovému orgánu nebo radě zaměstnanců nebo zástupci pro oblast bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci práva nebo povinnosti v pracovněprávních vztazích
včetně právních předpisů o odměňování zaměstnanců, náhradě mzdy nebo platu a
náhradě výdajů zaměstnancům,
-
z právních předpisů stanovících pracovní dobu a dobu
odpočinku,
-
z právních předpisů k zajištění bezpečnosti práce,
-
z právních předpisů k zajištění bezpečnosti provozu
technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních
předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení,
-
z právních předpisů o zaměstnávání zaměstnankyň, mladistvých
zaměstnanců, zaměstnanců pečujících o děti, jakož i zaměstnanců, kteří
prokázali, že převážně sami dlouhodobě pečují o převážně nebo úplně
bezmocnou osobu,
-
z právních předpisů upravujících výkon umělecké, kulturní,
sportovní a reklamní činnosti dětmi,
-
z právního předpisu, který stanoví povinnost uskutečnit
veřejnou výzvu nebo výběrové řízení na obsazení místa úředníka nebo na
obsazení místa vedoucího úředníka územního samosprávného celku, jakož i to, zda
veřejná výzva nebo výběrové řízení byly provedeny, včetně jejich průběhu.
Nahoru Kolektivní smlouvy a vnitřní předpisy
Jak vyplývá z § 23 ZP, v kolektivní smlouvě je
možné upravit mzdová nebo platová práva a ostatní práva zaměstnanců v
pracovněprávních vztazích, jakož i práva nebo povinnosti smluvních stran této
smlouvy. Zmíněná práva může zaměstnavatel upravit také vnitřním
předpisem dle § 305 odst. 1 ZP, a to
bez ohledu na to, jestli u něho odborová organizace působí, či nikoliv. Jak
judikoval ve svém nálezu z března roku 2008 Ústavní soud (ve Sbírce zákonů byl
tento nález publikován pod číslem 116/2008), vazba vydávání vnitřních předpisů
na souhlas odborové organizace vyjádřený v kolektivní smlouvě, který byl
obsažen v zákoníku práce do účinnosti tohoto rozhodnutí, byl v rozporu s
ústavním pořádkem a šlo o zásah do základního práva vlastnit majetek a do
autonomie vůle účastníka pracovněprávního vztahu (vlastníka).
Vzhledem k výše uvedenému zakotvil zákon o inspekci práce oprávnění orgánů inspekce práce kontrolovat rovněž dodržování
kolektivních smluv v částech, ve kterých jsou upraveny individuální
pracovněprávní nároky zaměstnanců vyplývající z právních předpisů, jakož i
vnitřních předpisů zaměstnavatele, pokud upravují práva zaměstnanců.
Nahoru Případy stanovené zvláštními právními předpisy
Dle § 3 odst. 3 ZIP vykonávají Státní
úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce kontrolu také v případech
stanovených zvláštními právními předpisy. Tímto právním předpisem je po
převedení kontrolních kompetencí třeba rozumět především zákon o
zaměstnanosti, který dává orgánům inspekce práce kontrolní pravomoci též v
oblasti právních předpisů o zaměstnanosti a právních předpisů o ochraně
zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele (viz výše a dále).
Za zvláštní právní předpis je pak možné považovat také např. zákon
č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií …, ve znění pozdějších předpisů.
Dle § 27 tohoto zákona vykonává…